Het wetenschappelijke journal van geesteswetenschappen ERIS heeft de voorronde gewonnen van de Startup Challenge van het Venture Lab Humanities, een inititiatief aan de UvA om geesteswetenschappers bij te staan die een onderneming willen beginnen.
ERIS verzamelt papers van studenten die normaal door één docent worden gelezen en vervolgens in de vergetelheid verdwijnen. Zo hebben andere geesteswetenschappers er ook wat aan.
De prijs, duizend euro om het idee verder te ontwikkelen, werd toegekend op basis van een pitch door UvA-student Max van den Broek, een VU-alumnus. Hoe hij van ERIS een commerciële onderneming denkt te maken, weet hij nog niet. Zelf dacht hij aan merchandising als baseballpetten met het ERIS-logo erop, maar dat vinden de andere ERIS-mensen geen goed idee.
Commercieel uitgewerkt
Opmerkelijk, want de andere mededingers hadden al wel een commercieel uitgewerkt idee. Zo was er een geschiedenisstudent met zijn eigen theemerk, HumaniTEAs, dat zelfs al in een aantal restaurants wordt geserveerd, de Bildung Academie pitchte een opleiding op basis van humanistische waarden, er was een groep die geschiedenis voor een breed publiek wil brengen door middel van korte films en een student Slavische talen met een reisbureau dat zich op het voormalige Joegoslavië richt.
Dit was nog maar de voorronde, volgend jaar valt er bij de finale vijfduizend euro te winnen.