14 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU is niet meer de groenste universiteit volgens ranglijst

De jaarlijkse SustainaBul voor de meest duurzame universiteit of hogeschool gaat naar hogeschool Van Hall Larenstein. De universiteiten van Delft en Rotterdam hebben de VU van haar troon gestoten.

Sinds 2012 maken de idealistische ‘Studenten voor Morgen’ een duurzaamheidsranglijst van hogescholen en universiteiten, waarbij ze letten op onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en speciale initiatieven (best practices). De winnaar krijgt de zogeheten SustainaBul.

Het is de vierde keer dat hogeschool Van Hall Larenstein bovenaan staat. De hbo-instelling met vestigingen in Leeuwarden en Velp won eerder in 2020, 2022 en 2023.

De VU stond de afgelopen twee jaar op nummer twee. Omdat de winnaar een hogeschool was, kon de VU zich de meest duurzame universiteit van Nederland noemen. Dit jaar moet de VU genoegen nemen met een vierde plek, of de top drie duurzaamste universiteiten.

Groen, oranje, blauw en rood: scores voor onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en ‘best practices’.

Voor de best practices is er ook een prijs. Die is gewonnen door de Radboud Universiteit Nijmegen voor de campagne ‘Je bent nodig’, die studenten aanmoedigt om in actie te komen voor een betere wereld.

De makers van de ranglijst kijken eerst wat ze zelf aan informatie over duurzaamheid kunnen vinden. Vervolgens vragen ze de onderwijsinstellingen om een reactie. Daarna bepalen ze de definitieve scores.

Onder duurzaamheid verstaan de studenten niet alleen het verminderen van CO2-uitstoot of bijvoorbeeld het tegengaan van voedselverspilling. Onder het kopje ‘sociale duurzaamheid’ komen ook diversiteit en inclusie aan bod.

Fossiele industrie

De studenten vragen niet rechtstreeks naar de banden met de fossiele industrie. Actiegroepen van onderzoekers en studenten willen dat het hoger onderwijs de banden met bedrijven als Shell doorsnijdt. Vorig jaar er waren aan verschillende onderwijsinstellingen bezettingen met dit doel.

Één reactie

1. Misschien een wake-up call voor de VU. Hoeveel zonnepanelen heeft de v\VU ook al weer op de daken liggen van VU-gebouwen om overdag te kunnen voorzien in de eigen vraag naar electriciteit?