20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU hoopt op weinig gevolgen van inperking Engelstalige bachelors

Nederlandse universiteiten zijn in paniek over een aangekondigde beperking van het aantal anderstalige bachelors door het ministerie van Onderwijs, maar de VU denkt veilig te zitten.

De VU is nog aan het inventariseren wat voor haar de gevolgen zullen zijn van het plan van de onderwijsminister dat maximaal een derde van de bachelorvakken anderstalig mag zijn. “Het is een rommelig proces en de berichtgeving erover is ook rommelig”, zei de voorzitter van het college van bestuur, Mirjam van Praag, over de aanpak van de internationalisering vanuit Den Haag.

Andere universiteiten zijn er al over aan het hyperventileren geslagen. Internationale medewerkers vrezen voor ontslag, als het plan met ingang van 2025 in werking treedt. In Tilburg wordt het einde van de bacheloropleiding economie gevreesd, zo meldt ScienceGuide, omdat de helft van de studenten en de medewerkers daar niet-Nederlands is. Sommigen denken dat de maatregel een braindrain voor Nederland zal betekenen.

Steeds verrast

Collegevoorzitter Van Praag zei in een vergadering met de ondernemingsraad en de universitaire studentenraad dat de maatregel dat maximaal een derde van het programma in een andere taal aageboden mag worden alleen Nederlandstalige bacheloropleidingen betreft en niet de anderstalige opleidingen of de opleidingen met een mix van Engelstalige en Nederlandstalige vakken. Landelijk is de helft van alle circa 400 bacheloropleidingen Nederlandstalig. Een kwart van alle bacheloropleidingen in Nederland is volgens haar Engelstalig en een kwart gemixt, daar zou de maatregel niet voor gelden.

“Maar”, zei ze erbij, “dit proces wordt bepaald door steeds wisselende dagkoersen, het kan elk moment weer veranderen. We worden tot nu toe steeds opnieuw verrast.”

Van Praag hoopt dat de VU geen grote gevolgen zal ondervinden van de maatregel, mocht die wettelijk worden vastgelegd. “We zijn best tevreden met het percentage internationale studenten aan de VU (zo’n vijftien procent, red.).” Alleen een toets waaraan minister Dijkgraaf bacheloropleidingen wil onderwerpen om als uitzondering op de beperking in aanmerking te komen, zal volgens haar mogelijk gevolgen voor de VU hebben.

‘Doorgeschoten verengelsing’

Na de vergadering zei ze tegen Ad Valvas dat ze in NRC had gelezen dat de beperking bovendien in eerste instantie alleen voor nieuw aangemelde anderstalige bacheloropleidingen geldt. Dat is nog niet door andere bronnen bevestigd. Ook is onduidelijk wie de regie krijgt bij die toets: de universiteiten of het ministerie.

De discussie over wat volgens sommige politieke partijen de ‘doorgeschoten verengelsing’ van de universiteiten is, loopt al enige jaren, maar de VU is toch verrast dat er Kamerbreed zo over wordt gedacht. Eerder al liet Van Praag, die berichten had gekregen van ongeruste internationale studenten, weten dat die ‘ongelofelijk welkom’ zijn aan de VU.