De VU gaat vertraagde tweedejaars helpen weer op schema te komen met hun studie. Onderzoeksmethodoloog Chris van Klaveren krijgt daar een Comenius Leadership Fellow-beurs voor van een half miljoen euro.
In het project gaat Van Klaveren een zogenaamd dashboard maken waarop studenten kunnen zien hoe ze hun vakken optimaal kunnen plannen. Doorgaans schrijven vertraagde tweedejaars zich in voor de vakken die ze nog moeten inhalen van het eerste jaar en voor alle vakken van het tweede jaar.
Maar dat is vaak niet de beste manier om de vertraging in te lopen en het leidt in veel gevallen juist tot nog meer vertraging. ‘Als studenten kiezen voor een meer realistische en haalbare studieplanning, hebben ze in de vakken die ze wel doen meer succes’, stelt Van Klaveren in zijn projectaanvraag. ‘Het verlaagt verder studiestress en vergroot het zelfvertrouwen.’
De pilot duurt 2,5 jaar en studenten van de School of Business & Economics en de faculteit Gedrags- & Bewegingswetenschappen kunnen eraan meedoen. Het project is onderdeel van VU Analytics.