Het kan zijn dat je binnenkort iemand ziet lopen met een blauwe en een zwart-wit gestreepte sok. Niet meteen de modepolitie op afsturen! Deze persoon draagt Alzheimer Socks. Met deze sokken, waarvan de ene is ontworpen door Mart Visser en de andere door (de erven van) Frans Molenaar, steun je het alzheimeronderzoek van VUmc. En dat ze verschillend zijn, is natuurlijk bewust: “Dit symboliseert de verwarring die mensen met alzheimer doormaken”, vertelt Thomas Wassenaar, student neurosciences en een van de initiatiefnemers.
Grote namen
Niet de minste bedrijven hebben zich achter de Alzheimer Socks geschaard: onder meer Albert Heijn, C&A en V&D gaan de sokken verkopen. En het hele idee is de uitkomst van een groepje hipo’s die bij bedrijven als Ziggo, DSM en Philips vandaan komen. Neuropsycholoog Eric Scherder en ontwerper Mart Visser wilden meteen ambassadeur worden van de sokken. De erven van Molenaar deden graag mee, omdat de ontwerper de laatste jaren van zijn leven zelf aan alzheimer heeft geleden. Wassenaar raakte bij het project betrokken omdat hij destijds als stagiair het ideeënteam begeleidde. Inmiddels werkt hij als student trainee bij &samhoud voor Alzheimer Socks.
Bespreekbaar maken
Crowdfunding en sponsoring gaan een steeds belangrijkere plek innemen in de wetenschap. Het Alzheimer Centrum van VUmc zet vol in op deze nieuwe manieren van geld ophalen: gisteren liepen 120 medewerkers van VUmc de Damloop voor het alzheimeronderzoek. En vandaag, op Wereld Alzheimerdag, worden de sokken gelanceerd. “Onderzoek naar alzheimer is zo ontzettend duur, dat we alles kunnen gebruiken om deze vreselijke ziekte de wereld uit te helpen”, vertelt Wassenaar. Geld ophalen voor onderzoek is niet het enige doel. De sokken moeten alzheimer ook bespreekbaar maken. ”We hopen dat het een gespreksonderwerp wordt als mensen elkaar die sokken zien dragen.”
Telkens andere sokken
Valt dat nou op als iemand twee verschillende sokken aan heeft? Wassenaar zelf draagt ze al een poosje: “Ik praat er zo veel over dat de meeste mensen in mijn omgeving de sokken al kennen, maar ik zie onbekenden af en toe wel kijken.”
Als de sokken aanslaan, wordt Alzheimer Socks een terugkerende campagne, met telkens andere sokken, gemaakt door andere ontwerpers, hoopt Wassenaar.