Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
30 december 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Tips voor wetenschappers met mediavrees

Hoe kun je je eigen onderzoek helder aan het grote publiek uitleggen zonder dat je naar Sesamstraatniveau zakt? Hoe voorkom je dat je in een negatieve discussie belandt? En waarom blijven journalisten altijd doorzeuren over één klein onderdeeltje van je onderzoek terwijl je op die manier niet aan het grote plaatje toekomt?

Doc Brown

Waarom bepaalt Doc Brown uit de filmserie Back to the future nog steeds het beeld van wetenschappers? Deze, en andere, vragen beantwoorden voormalig VU-onderzoeker Jeanine de Bruin en Lennart Wesel in het boek Wetenschappers in beeld, van YouTube tot talkshow.

Maatschappelijke relevantie

Nu wetenschappers steeds meer duidelijk moeten maken wat hun maatschappelijke relevantie is, komen ze vaker met journalisten in aanraking. De Bruin en Wesel leggen helder en eenvoudig uit hoe je je als wetenschapper in de kijker kunt spelen zonder dat de werkelijke boodschap van je onderzoek uit het zicht verdwijnt. Hiervoor laten ze verschillende wetenschappers aan het woord die zelf op succesvolle wijze regelmatig in de media zijn.

Negatieve framing

In elf korte hoofdstukken wordt onder meer uitgelegd hoe journalisten werken, waardoor een hype ontstaat, hoe je negatieve framing van je onderwerp voorkomt en hoe je je publiek kunt vergroten. Soms lijken de tips iets té simpel. Is er nog iemand in Nederland die niet weet hoe je je moet kleden als je gast in een tv-programma bent?  Maar over het algemeen is het een nuttige handleiding voor wetenschappers met mediavrees.

 

 

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.