20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Surinamers vinden zichzelf wél goed geïntegreerd’

Waarom stemmen zoveel Surinaams-Hindoestaanse Nederlanders op de PVV? Student social research Shashi Roopram deed er onderzoek naar en presenteert de resultaten vanavond in de Haagse Centrale Bibliotheek.

Hoeveel Surinamers stemmen er eigenlijk op de PVV?

“Dat weet ik ook niet, dat ligt erg gevoelig. Veel mensen durven daar ook niet rond voor uit te komen. Maar als je in Surinaams-Hindoestaanse kringen verkeert, zoals ik in Den Haag, waar ik vandaan kom, en je praat met ze, op feestjes en bijeenkomsten en dergelijke, dan valt op dat de PVV behoorlijk populair is. En niet alleen onder Hindoestanen in Transvaal en de Schilderswijk en dergelijke, ook in het sjieke Statenkwartier.”

Wat bezielt die mensen, zelf immigranten of kinderen of kleinkinderen van immigranten, om op een anti-immigrantenpartij te stemmen?

“Daar hebben ze grofweg drie redenen voor: ten eerste vinden ze dat bepaalde immigrantengroepen, zoals Marokkanen en Turken, teren op de verzorgingsstaat. Ten tweede noemen ze de overlast van Turken, Marokkanen en Polen. Vaak niet eens omdat ze zelf overlast ondervinden, maar omdat ze daar verhalen over horen. Ten derde zijn ze anti-islam.

Waarom zijn ze anti-islam?

“Die anti-islamitische sentimenten zie je vooral bij de hindoes die zich beroepen op nationalistische ideeën. Ik deel de PVV-stemmende Surinaams-Hindoestaanse Nederlanders in twee groepen in: degenen die zichzelf zien als succesvolle, goed geïntegreerde immigranten. Daar zitten trouwens ook moslims bij. De tweede groep zijn die nationalistische hindoes. Die wijzen naar de geschiedenis van India, waar moslims en hindoes veel oorlog met elkaar hebben gevoerd. Ze denken dat Nederland hetzelfde te wachten staat.”

Hoe ben je te werk gegaan bij je onderzoek?

“Ik heb echt veldwerk gedaan, met mensen gepraat, twintig diepteinterviews gedaan, verschillende observaties en twee focusgroepgesprekken.”

Ze durven er dus niet voor uit te komen dat ze PVV stemmen, maar tegenover een student sociologie klappen ze opeens wel uit de school?

“Het was erg moeilijk. Ik heb ze in een informele setting benaderd, hun vertrouwen gewonnen, er heel erg lang over gedaan om tot ze door te dringen.”

Zijn ze niet bang dat Wilders, na de moslims, zijn pijlen op hun zal richten?

“Ze zeggen dat Wilders niet tegen immigranten is, alleen tegen diegenen, die zich weigeren aan te passen. Wilders heeft zelfs eens expliciet gezegd dat hij niks tegen Surinamers heeft.”

Maar de PVV ageert wel voortdurend tegen niet-westerse immigranten

“Ze voelen zich niet aangesproken. ‘Wij zijn succesvol’, zeggen ze. ‘Wij passen ons aan’.”

“Weet je wat interessant vind? Ik heb voor de vorige verkiezingscampagne voor de PvdA meegedaan aan canvas-acties, waarbij we langs de deuren gingen om met mensen te praten. We vroegen naar hun wensen en klachten, en daarna beloofden we dat we daar naar zouden gaan kijken. Maar dat willen kiezers helemaal niet, concrete oplossingen. Het gaat om de betekenis die je eraan geeft, er moet altijd een groep zijn die verantwoordelijk is voor bepaalde problemen, en als je belooft die groep te bestrijden, dan stemmen mensen op je.”

Roopram presenteert zijn onderzoek vanavond, donderdag 30 augustus, tijdens de KIESkleurig Conferentie 2012 in de Bibliotheek in Den Haag. VU-wetenschappers van Kieskompas spreken dan over de rol van etnische kiezers in de komende Tweede Kamerverkiezingen. Daarna gaan enkele kandidaat-Kamerleden met elkaar in discussie. Klik hier voor meer informatie.