Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
16 mei 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Ruimtelijk inzicht is blinde vlek in basisonderwijs

Als je studenten die een exact vak doen vergelijkt met andere studenten, is er één groot verschil: ze scoren een stuk beter op ruimtelijke vaardigheden. Dus als we als maatschappij meer bèta’s nodig hebben, moeten we stimuleren dat kinderen dat ruimtelijk inzicht ontwikkelen. En dat gebeurt nauwelijks in het basisonderwijs, zegt orthopedagoog Karin Vander Heyden, die onderzoek deed bij ruim zeshonderd kinderen op 21 scholen.

Wél kaartlezen

Ons basisonderwijs is eenzijdig gefocust op taal- en rekenvaardigheid, stelt ze. Na de duplo en de blokken op de kleuterschool, gebeurt er weinig meer om het inzicht van kinderen op ruimtelijk gebied te ontwikkelen. Leerkrachten vinden het zelf vaak moeilijk, ontdekte Vander Heyden. En ze hebben geen idee wie er in hun klas een goed ruimtelijk inzicht heeft. Een echte blinde vlek dus.

Over waarom bouwen wèl belangrijk is en waarom vrouwen wèl kunnen kaartlezen, lees je in de knispernieuwe Advalvas, of online.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.