27 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Misdaad en straf in het NRC Café

Misdaad en straf blijven de gemoederen bezighouden en dat zullen ze wel altijd blijven doen. Daarom is er in het NRC Café een debatreeks georganiseerd op initiatief van universitair docent strafrecht Sonja Meijer (zie foto) van de rechtenfaculteit. De bijeenkomsten, onder de titel ‘Misdaad en Maatschappij’, zijn op vier zondagmiddagen in september en oktober.

“Het strafrecht is regelmatig middelpunt van het maatschappelijk debat”, zegt Meijer. ” Denk bijvoorbeeld aan de vrijlating van Volkert van der de G. Daarom leek het mij interessant een discussie te organiseren tussen wetenschappers, mensen uit de rechtspraktijk, studenten en zeg maar gewone burgers.”

Met een aantal mensen van de VU en de Universiteit van Tilburg heeft ze een paar thema’s bedacht die in vier bijeenkomstenworden bediscussieerd. Telkens volgens eenzelfde opzet. Er komen een paar deskundigen aan het woord, waarna een panel bestaande uit een student, advocaat en een ‘gewone burger’ uit de zaal hun mening geven. De studievereniging van de faculteit, QBDBD, zorgt voor de studenten in het panel. “Ik wil graag dat studenten meedoen aan de discussie. Dus ik hoop dat er veel studenten komen opdagen. Die mogen gratis deelnemen aan het debat,” zegt Meijer.

Seks en strafrecht

De eerste bijeenkomst gaat over voorlopige hechtenis, wat steeds vaker voorkomt. Meijer noemt een voorbeeld. “Op Schiphol sloeg een drugshond aan bij een passagier die een bepaalde handcrème in haar bagage had. Ze werd een paar dagen vastgehouden zonder dat er een rechter aan te pas kwam. Wordt er niet te makkelijk gezegd: better safe than sorry? Of wordt ‘sorry’ niet meer geaccepteerd door de samenleving? Er is een wetswijziging in de maak die het zelfs makkelijker maakt mensen in voorarrest te houden.’’

De tweede zondag komen seks en strafrecht aan de orde. “We willen het vooral over jongeren hebben. Wanneer moet de rechter er aan te pas komen als minderjarigen bij experimenteel gedrag over een grens gaan? Stel dat een jongen een meisje ongewenst probeert te kussen op het schoolplein. Moet je dan een aanklacht indienen wegens aanranding of als schoolhoofd een goed gesprek voeren?” verduidelijkt Meijer.

Daarna komt de vraag aan de orde of er na een straf nog een eerlijke kans bestaat op terugkeer in de samenleving. “Natuurlijk vinden veel mensen dat iemand na een gevangenisstraf weer gewoon in de maatschappij moet kunnen functioneren. Maar wie wil een ex- gewapende overvaller als nieuwe buurman krijgen?” aldus Meijer.

Ten slotte is er nog een extra bijeenkomst belegd op 12 oktober. Dan is er in de rechtbank aan de Parnassusweg een discussie over de vraag of de stem van het volk een lust of een last is voor de rechtspraak. Natuurlijk zullen rechters zelf druk meedoen aan dat debat.

Wie de debatten wil bijwonen, kan zich aanmelden via Nrcrestaurantcafe.nl. Studenten en leden van de VU Vereniging hebben gratis toegang.