15 mei 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Imamopleiding’ VU en hogescholen gaat niet door

Er komt toch geen nieuwe bacheloropleiding voor imams in Amsterdam. Het Contactorgaan Moslims en Overheid had andere verwachtingen dan de drie betrokken onderwijsinstellingen.

Twee hogescholen (IPABO en de Hogeschool van Amsterdam) en de VU Amsterdam wilden samen met het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) een nieuwe hbo-bacheloropleiding voor imams starten.

Of zoals ze het zelf omschrijven: een opleiding voor “religieuze professionals die in en met de moskee kunnen werken aan het welzijn van (jonge) moslims in Nederland”. De start stond gepland voor september 2025.

Verwachtingen

Ze onderstrepen nog steeds het maatschappelijk belang van zo’n opleiding, staat in een gezamenlijke verklaring, maar het gaat niet door. De verwachtingen van het CMO en de onderwijsinstellingen zouden “te ver uit elkaar liggen”, bleek tijdens een verkenning.

Het ging niet alleen om de educatieve invulling, maar ook om de “juridische haalbaarheid van de voorgestelde structuur” tussen het CMO en de drie onderwijsinstellingen. Met andere woorden: wie heeft het voor het zeggen?

“Wij betreuren deze uitkomst”, staat in de verklaring. Mochten anderen een opleiding willen opzetten, dan mogen ze gebruik maken van de ‘inzichten’ die de huidige verkenning heeft opgeleverd.

Optimisme

Het kabinet heeft de imamopleiding afgelopen september met enig optimisme aangekondigd. Toen klonken de onderwijsinstellingen al voorzichtiger dan minister Karien van Gennip.

Er zijn eerder pogingen ondernomen om een opleiding tot ‘polderimam’ te starten. Imams uit het buitenland kennen de Nederlandse cultuur immers niet goed, was de gedachte, en dat zou de integratie hinderen. Hogeschool Inholland had enkele jaren zo’n opleiding, maar trok daar in 2013 de stekker uit omdat de kosten te hoog zouden zijn.

De Islam Omroep, een vereniging die een plaats in het publieke bestel wil bereiken, spreekt van de zoveelste flop. Het lijkt er sterk op dat het vooral een “geseculariseerde” imamopleiding moest worden, luidt het commentaar. Er waren bijvoorbeeld geen organisaties van imams geraadpleegd. Het draagvlak in de islamitische gemeenschap zou “vrijwel nihil” zijn geweest.