Het applaus klinkt al voordat de eerste prijs wordt uitgereikt tijdens de slotsessie van de Onderwijsdag. “Onze studenten en docenten komen van over de hele wereld. Dat is geen bedreiging, maar een cadeau”, zegt presentator Klaas de Zwaan van het Centre for Teaching & Learning. Spontaan applaus barst los. Ook uit de namen van de winnaars en genomineerden blijkt dat de faculteiten blij worden van diversiteit.
Twee masterscripties beloond
De jury beloonde twee masterscripties met duizend euro. Clara Luxardo schreef als student Environment and Resource Management haar scriptie over sociale klimaatrechtvaardigheid. Computerwetenschapper TianZheng Hu werd geprezen om haar veelbelovende methode, uitzonderlijk voor een masterstudent.
De StudenTalentprijs, voor opvallend maatschappelijk betrokken studenten, ging naar Sofia Zampedri. Zij won vorig jaar ook al de best thesis award bij Rechten. Ze werkt aan duurzaamheidsonderwijs bij het Centre for Teaching and Learning.
Innovatief filmonderwijs
Voor de Onderwijsinnovatieprijs mochten de zeven makers van de interfacultaire minor Visual Evidence op het podium klimmen. Door films te maken en te analyseren, leren studenten hoe je daarin waarheid en kennis over de sociale wereld overdraagt. Ook het FSW-project Let’s collaborate! Practicing collaboration skills through AI-powered avatar training van Esther Schagen kreeg een bedrag van 15.000 euro om het daarmee verder uit te bouwen.
Jonge docenten
De drie finalisten van de DocenTalentprijs – de jonge docenten Malte Max, John Hogan en Geert Schenk – werden geprezen omdat ze hun studenten persoonlijk begeleiden en hen echt de wereld beter leren begrijpen. De cheque van 2.000 euro ging naar neurowetenschapper Geert Schenk.
Het blijft altijd wat zuur dat maar zo weinig hardwerkende studenten en docenten een prijs winnen. Maar het klinkt welgemeend als De Zwaan zegt: “De VU stroomt over van het talent. Veel bijdragen blijven wat onzichtbaar. Maar wij zijn heel trots op jullie, want jullie proberen allemaal de wereld wat beter te maken.”