Wetenschap
& Onderwijs

Dijkgraaf gaat noodlijdend Science Guide niet helpen

“Momenteel zie ik geen aanleiding om in overleg te treden over het voortbestaan van ScienceGuide”, schrijft demissionair minister Robbert Dijkgraaf over de nieuwssite die dreigt te stoppen.

ScienceGuide, een website voor nieuws en opinie over hoger onderwijs en onderzoek, verkeert in zwaar weer. Het platform gaat deze week stoppen of verdwijnt achter een betaalmuur. Dat laatste gebeurt alleen als genoeg abonnees zich aanmelden.

“Ik betreur de situatie dat een open en onafhankelijk platform als ScienceGuide dreigt te stoppen”, schrijft demissionair minister Robbert Dijkgraaf. Maar hij ziet geen aanleiding om het te voorkomen.

In het verleden steunden verschillende universiteiten het platform, maar die zijn ermee opgehouden. De Universiteit Maastricht eiste onlangs zelfs geld terug, omdat de overeenkomst met ScienceGuide al twee jaar afgelopen zou zijn. De universiteit had toen net een aanvaring met het platform over de berichtgeving gehad.

Fondsen werven

“Het is nu aan ScienceGuide zelf om voldoende fondsen te werven”, antwoordt de minister op schriftelijke vragen van GroenLinks-PvdA. Er staan nog hogescholen en diverse organisaties in het rijtje met ‘partners’ van het platform.

Dijkgraaf wil zich er niet in mengen. “Het is de verantwoordelijkheid en keuze van onderwijs- en onderzoeksinstellingen en koepelorganisaties zelf om wel of geen invulling te geven aan het (financieel) ondersteunen van ScienceGuide en om hierover met hen het gesprek te voeren.”

Steun

Her en der klinkt er steun voor het platform, bijvoorbeeld in de Twentse universiteitsraad. “Ik begrijp dat er discussies zijn over de journalistieke principes van ScienceGuide”, zei de voorzitter van de raad, “maar het zou zonde zijn als er een gat valt”.

Het college van bestuur steunt de onafhankelijke pers en kijkt naar “manieren om ScienceGuide verder te helpen”. Het is nog even afwachten wat dat precies betekent.