4 mei 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Bohemian Rhapsody schalt door de atheïstenkerk

De kerk voor atheïsten komt woensdag naar de VU. Jan Willem van der Straten, masterstudent theologie en religiestudies, is er hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor dat kerk in Nederland actief is.

Vorig jaar januari ging hij voor zijn stage onderzoek doen naar de Sunday Assembly in Engeland en daar raakte hij geïntrigeerd door de gemeenschap. “Ze noemen zich radicaal inclusief. Mensen met allerlei verschillende achtergronden, culturen en leeftijden die bij elkaar komen om het leven te vieren.”

Atheïsten in de Kerkzaal

Niet alleen Van der Straten werd enthousiast; ongeveer gelijktijdig met zijn verblijf in Londen schoot EenVandaag een item over de Sunday Assembly. De organisatie kreeg zoveel positieve reacties binnen vanuit Nederland dat Van der Straten na enige aanmoediging besloot om het platform ook hier op te zetten. Sinds september zijn er regelmatig bijeenkomsten van de atheïstenkerk en woensdag vindt er een plaats in de Kerkzaal. “Nota bene op de door Abraham Kuyper opgerichte VU. Ik vraag me af wat hij hiervan zou vinden.”

Bon Jovi

Een bijeenkomst van de atheïstenkerk is er vooral om het leven te vieren met poëzie, ‘de taal van de verbeelding’, en gezang. “Maar dan zijn het geen psalmen zoals in de echte kerk. We zingen bijvoorbeeld nummers van Queen en Bon Jovi.”

Voedselverspilling

Verder gaat het ook over zingeving, met uiteenlopende thema’s als bewijsdrang en voedselverspilling. “In de kerk ga je altijd uit van één bron: de Bijbel. Wij proberen alles van verschillende kanten te belichten. Nee, lang niet iedereen zal daar behoefte aan hebben. Maar we merken dat de laagdrempelige en humoristische manier waarop we serieuze thema’s bespreken de mensen aanspreekt.”

Wonder Woensdag

Aanstaande woensdag kun je er zelf bij zijn: dan organiseert de atheïstenkerk samen met zingevingsplatform NewConnective de Wonder Wednesday. Schrijver en filosoof Gerhard Hormann (bekend van onder meer ‘Het nieuwe nietsdoen’ en ‘De omgekeerde werkweek’) komt dan pleiten voor een kwalitatief betere manier van leven. En er is borrel en samenzang. Meer info bij Newconnective.