Popup-Niks-missen-2.png

VERHALEN

Student&Bedrijf 25 mei 2022

Charissa de Herdt maakt bijzondere popcorn

Geneeskundestudent Charissa de Herdt (21) en haar zus Yuandi bedachten thuis de lekkerste popcornsmaken. Waarom zouden ze die niet delen met de wereld? Zie daar: Pop A Smile.
DOOR Daphne Damiaans BEELD Peter Gerritsen

 

STUDENT Charissa de Herdt

BEDRIJF Pop A Smile

Het begin “Mijn zus en ik turnden allebei op vrij hoog niveau, waardoor we als gezin weinig quality time hadden. Mijn ouders besloten dat de vrijdagavond onze gezinsavond zou worden, inclusief popcorn. Eerst maakten we alleen zoet en zout, maar al snel gingen we experimenteren. Daarvoor werkten we met echte ingrediënten, dus voor de stroopwafelsmaak gebruikten we echte stroopwafels. In totaal hebben we vijftien smaken geprobeerd, waarvan hot wings toch wel de vreemdste was.”

Het gouden idee “Op een gegeven moment zeiden mijn ouders: Als jullie dit zo leuk vinden, waarom gaan jullie de popcorn dan niet verkopen? We begonnen met een marktkraampje met kleedje. In 2018, ik was nog net geen 18, schreven we ons in bij de Kamer van Koophandel. De zaken gingen goed, dus we besloten een paar maanden later een productieruimte van 150 vierkante meter te huren. Hier maken we de popcorn nu deels met machines – bijvoorbeeld voor het poppen – en deels met de hand. Ook kochten we een foodtruck.”

Omzet “Alles wat we verdienen steken we terug in het bedrijf. De productieruimte en foodtruck konden we deels uit eigen middelen financieren, maar we moesten ook een deel lenen. We groeiden tegen een plafond aan, daar moesten we doorheen – en daarvoor hadden we meer geld nodig. Gelukkig had de bank vertrouwen in ons. Al met al was het een grote investering, maar we keken begin 2019 aan tegen een vol festivalseizoen. We dachten een mooie buffer op te kunnen bouwen.”

Probleem “En toen kwam corona en gingen de festivals niet door. We moesten snel omschakelen en creatief zijn. Het resultaat: een eigen webshop, pakketten voor bedrijven en verkoop aan consumenten via Pieter Pot en Hajé. Toch voelen we nog steeds de nasleep van corona. Als ondernemer wil je op de lange termijn met je bedrijf bezig zijn, doelen stellen. Door corona moest alles ineens op de korte termijn. Dat heeft een gat achterlaten. Maar we zijn blij en dankbaar dat we er nog steeds staan.”

Tijd “Ik kan niet in uren uitdrukken hoeveel tijd Yuandi en ik in het bedrijf steken, maar laten we het erop houden dat we absoluut geen tijd hebben voor hobby's. Het scheelt dat ik reistijd heb naar de VU toe, ik kan veel doen in de trein. Ook tussen twee colleges probeer ik zoveel mogelijk taken af te werken. Soms spreken mijn zus en bewust af om een serie te kijken, thuis op de bank. We moeten het ook gezond houden.”

'We hebben absoluut geen tijd voor hobby's'

Studie “Nog twee maanden en dan heb ik – afkloppen – als het goed is mijn bachelor. Daarna volgen de coschappen. Yuandi en ik hebben vanaf het begin gezegd: we doen dit omdat we het graag willen, ook in combinatie met mijn studie. Ik heb het idee dat ik niet hoef te kiezen tussen geneeskunde en het ondernemen. Ze kunnen elkaar juist versterken. Door het bedrijf heb ik bijvoorbeeld geleerd hoe ik op iemand moet afstappen en een leuk gesprek kan aanknopen. Dat is iets wat je als arts ook moet kunnen.”

Pop-a-smile.nl Charissa de Herdt zet zich ook in voor inclusie en diversiteit in de zorg. Ze maakt hiervoor de miniserie Rolmodellen op het YouTube-kanaal van Amsterdam UMC.

Visie “De laatste tijd staan we heel sterk in onze schoenen, maar dat is ook weleens anders geweest. Je wordt als ondernemer al snel een kneedbal, als je niet oppast. Mijn advies: zorg dat je je kernwaarden helder hebt en blijf bij jezelf. Voor ons zijn diversiteit en inclusie een belangrijk onderdeel van het bedrijf. We hebben een blog waarin we stilstaan bij onder meer Black History Month en Internationale Vrouwendag.”

Toekomst “Yuandi en ik denken groot, we hebben veel ideeën. We zien zoveel meer mogelijkheden voor Pop A Smile. Het komt in elk geval allemaal neer op het vrolijk maken van mensen. Ook willen we graag een internationale brand hebben. Op dit moment analyseren we wat een goede afzetmarkt zou zijn, waar popcorn het meest wordt geconsumeerd.”

Ken je een student met een eigen bedrijf?
Of wil je zelf aan Student & Bedrijf meedoen? Mail dan naar redactie.advalvas@vu.nl

 

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.