30 augustus 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Universiteit Leiden zet ‘student-spionnen’ in

Om ‘mensen met verkeerde bedoelingen’ van de campus te weren heeft de Universiteit Leiden beveiligers in burgerkledij ingezet. Zulk toezicht is aan regels gebonden, zegt de Autoriteit Persoonsgegevens.

In dagblad AD uiten studentvertegenwoordigers felle kritiek op de bewakers in burger aan Universiteit Leiden. Die zouden studenten op de campus fotograferen, ook bij evenementen en demonstraties. Bovendien zou de universiteit studenten inhuren om medestudenten te bespioneren.

De universiteit erkent in een verklaring dat er beveiligers in burgerkleding in de gebouwen rondlopen. Deze ‘gekwalificeerde beveiligers’ zouden “na enkele keren te zijn ingezet” voor iedereen herkenbaar zijn.

Veiligheidssituatie in de wereld

De universiteit werkt op “zichtbare en minder zichtbare manieren” aan de veiligheid, staat in de verklaring. “Het is niet de bedoeling dat onbevoegden en mensen met verkeerde bedoelingen op onze campus kunnen komen. Dit is, gelet op de veiligheidssituatie in de wereld, een ingewikkelde uitdaging.”

Het staat er niet met zoveel woorden, maar de universiteit vreest waarschijnlijk voor felle studentenprotesten tegen de banden met Israël. Dat zou stroken met de verhalen van studenten die het AD heeft opgetekend. Zij zouden sneller gecontroleerd worden als ze bijvoorbeeld een Palestijnse sjaal dragen.

Informanten

En de informanten onder de studenten zelf? “Er worden geen studenten betaald om informatie over hun medestudenten te verzamelen”, staat in de verklaring. “Wel heeft de universiteit student-assistenten in dienst die op basis van open bronnen (internet) een veiligheidsbriefing verzorgen over gebeurtenissen en incidenten in de wereld die effect kunnen hebben op de Universiteit Leiden.”

De Landelijke Studentenvakbond hekelt het gebruik van “student-spionnen” en vindt ook de inzet van beveiligers in burger belachelijk. “Het druist in tegen elke vorm van academische vrijheid of sociale omgangsnorm die je maar kunt bedenken”, staat in een reactie.

Autoriteit Persoonsgegevens

Maar gaat de universiteit inderdaad haar boekje te buiten? “Heimelijk mensen controleren mag zeker niet zomaar”, laat de Autoriteit Persoonsgegevens desgevraagd weten. “In het algemeen gelden er regels voor bijvoorbeeld beveiliging en toezichthouden aan universiteiten. Welke regels precies van toepassing zijn, hangt af van de exacte omstandigheden.”

De woordvoerder kan niet zeggen of de autoriteit onderzoek doet naar deze specifieke situatie. “Dat is vertrouwelijk.”