21 juli 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Referendum Oekraïne leeft niet onder jongeren

Over vier weken kunnen de Nederlandse kiezers naar de stembus voor het referendum Oekraïne. Bent u voor of tegen het associatieverdrag van de EU met Oekraïne? Dat is de vraag. Maar meer dan een kwart van de Nederlanders heeft niet eens in de gaten dat er een referendum wordt gehouden. Sterker nog, de helft van de jongeren weet van niks. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoekbureau Ipson, in samenwerking met Kieskompas en dagblad Trouw, onder 1082 respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking.

Gefundeerd oordeel

Om kiezers te helpen een gefundeerd oordeel te vormen heeft Kieskompas, verbonden aan de VU, samen met Nederlandse politicologen een Referendum-Kieskompas ontwikkeld. Dat geeft inzicht in het Oekraïneverdrag én een persoonlijk stemadvies. Het is te raadplegen op kieskompas.nl.

Opiniestuk in de nieuwe Advalvas

Lees ook de opinie van promovendus Trineke Palm: ‘Referendum Oekraïne voor iedereen onbevredigend.’ De nieuwe Advalvas ligt vanaf vanmiddag in de bakken op de campus.