Studentenleven
& Maatschappij

Rector stapt op na onthulling zes jaar oude klacht seksuele intimidatie

Rector Han van Krieken van de Radboud Universiteit treedt vervroegd terug. Onlangs werd bekend dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel overschrijdend gedrag. Van Krieken wordt ook geen interim-voorzitter van universiteitenvereniging UNL.

Afgelopen weekend berichtte De Gelderlander dat Han van Krieken in 2017 opmerkingen had gemaakt tegen een medewerkster die volgens een externe commissie als seksueel intimiderend konden worden ervaren. Nadat een klacht van de betreffende vrouw gegrond was verklaard, kreeg de rector daarvoor een waarschuwing. De universiteit hield het voorval stil. Via de krant kwam het nieuws, zes jaar later, toch naar buiten.

Universiteitsmedium VOX meldt vandaag dat Van Krieken per direct is opgestapt als rector en niet pas op 17 oktober, als de Radboud haar jubileum viert. “Ik ben me ervan bewust dat de ontstane situatie een feestelijke viering van het 100-jarig bestaan in de weg staat”, schrijft hij op de site van de universiteit.

Van Krieken ziet om dezelfde reden ook af van het interim-voorzitterschap van universiteitenvereniging UNL. Die zoekt sinds het vertrek van Pieter Duisenberg naar een nieuwe voorzitter.