19 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Old boys network’ jaagt vrouwelijke planeetexpert weg

Daphne Stam, een bekende Delftse expert op het gebied van planeten en ruimtemeetinstrumenten, is opgestapt. Ze is stukgelopen op de paternalistische sfeer op haar faculteit.

Stam deed de afgelopen 25 jaar onderzoek naar buitenaardse atmosferen en planeten en droeg bij aan missies van ruimtevaartorganisaties ESA en NASA. Ze voelt zich “niet serieus genomen”, zegt ze tegen De Volkskrant. Aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft sloot een ‘old boys network’ haar buiten alle belangrijke beslissingen.

Zo werd er bijvoorbeeld een vacature uitgeschreven voor een universitair docent op een onderwerp waar haar eigen promovenda al aan werkte. Ontzet nam haar promovenda ontslag.

Ook zou Stam zijn gepasseerd voor een hoogleraarspositie. “Ze had allang hoogleraar moeten zijn”, zegt een collega van een andere universiteit tegen het dagblad. Aan de Nederlandse universiteiten is overigens 26 procent van de hoogleraren vrouw, aan de TU Delft is dat 17 procent.

Glazen plafond

Volgens een extern onderzoek in handen van de Volkskrant zijn er op de faculteit al langer problemen. Dat varieert van grote barrières voor vrouwelijke wetenschappers, intimiderend gedrag door mensen hoger in de hiërarchie, roddelen tot onopgeloste, langdurige conflicten tussen medewerkers.

Er is nog altijd een glazen plafond voor vrouwen in de wetenschap. Dat meldde het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren vorig jaar.