27 juli 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Numerus fixus bedrijfskunde blijkt overbodig

Geneeskunde en diergeneeskunde blijven onverminderd populair en moeten veel studiekiezers afwijzen. Hetzelfde geldt voor opleidingen als international business en lucht- & ruimtevaarttechniek.

Voor geneeskunde meldden zich dit jaar 4.315 studiekiezers aan, terwijl er slechts plaats is voor 2.785 van hen: één op de drie ziet zijn droom in duigen vallen en komt niet door de selectie, blijkt uit een overzicht van de Dienst Uitvoering Onderwijs.

Bij diergeneeskunde in Utrecht is de kans op toelating nog kleiner: twee op de drie kandidaten moet een andere studie kiezen. De dierenliefhebbers kunnen bovendien geen tweede poging wagen, want ze mogen maar één keer meedoen aan de selectie. Ze zouden wel hun heil in Vlaanderen kunnen zoeken.

Overspoeld

Er zijn nog meer opleidingen die overspoeld worden met aanmeldingen, zoals de Rotterdamse opleiding communication & media en de opleidingen international business in Maastricht en Groningen: pakweg één op de drie bijt er in het stof.

Ondanks het tekort aan technici hanteren ook sommige technische opleidingen een numerus fixus. In Delft kloppen 657 studiekiezers op de poort van lucht- & ruimtevaarttechnologie, terwijl er maar 480 naar binnen mogen.

Twaalf van de 48 fixusopleidingen legden de lat te hoog en kwamen niet vol. Bedrijfskunde aan de VU trok maar 265 studenten voor vierhonderd plaatsen. Aan de Radboud Universiteit Nijmegen (316 aanmeldingen voor bedrijfskunde) zouden er nog net vier bij kunnen.

Chaos

Ook de Leidse opleiding psychologie haalt het maximum niet: die wilde hooguit zeshonderd studenten binnenlaten, maar het zijn er uiteindelijk honderd minder. In Maastricht gaat dat wel anders: daar laten ze bij psychologie maar 450 nieuwe bachelorstudenten toe, terwijl er maar liefst 830 aanmeldingen waren.

De fixusopleidingen mogen al hun eerstejaars selecteren op aanleg en motivatie. Verreweg de meeste doen dat ook. Slechts negen opleidingen liet een deel van de studiekiezers nog loten. Komend studiejaar mag dat niet meer: de loting is afgeschaft.

Overigens voorspelde dagblad De Telegraaf deze week ‘chaos’ bij de fixusstudies vanwege het afschaffen van de loting. Jongeren moeten zich maanden eerder aanmelden, schrijft de krant, bijvoorbeeld voor geneeskunde: voor deze opleiding ligt de deadline al op 15 januari. Dat zouden die jongeren niet weten.

Belangstelling

Het is de vraag of die voorspelling uitkomt. Die vroege deadline van 15 januari hanteren de opleidingen geneeskunde al enkele jaren en van chaos is nog niets gebleken.

In het hbo hanteren veel meer opleidingen een numerus fixus, maar die trekken lang niet allemaal genoeg studenten om te moeten selecteren. Er is vooral veel belangstelling voor opleidingen als mondzorgkunde, forensisch onderzoek en creative media & game technologies.