20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Helft studenten die recht hebben op basisbeurs moet die nog aanvragen

Meer dan 208 duizend (aankomende) studenten hebben inmiddels de basisbeurs aangevraagd. Volgende week krijgen 225 duizend anderen een brief om hen eraan te herinneren.

Sinds 19 juni kunnen studenten zich bij studiefinancier DUO melden voor de nieuwe basisbeurs. Binnen een dag stond de teller al op 61 duizend aanvragers en afgelopen weekend waren het er meer dan 208 duizend.

Dat is bijna de helft van het verwachte aantal. Het ministerie van Onderwijs schat dat 435 duizend studenten recht zullen hebben op een basisbeurs.

In september

Als (aankomende) studenten voor 1 september bij DUO de basisbeurs aanvragen, krijgen ze al in september de eerste betaling. Om iedereen voor te lichten, heeft de dienst een campagne gelanceerd met de slogan ‘Jouw basis, jouw beurs’. Daar hoort ook de brief bij die 225 duizend studenten volgende week ontvangen.

Vanaf september kunnen studenten 110 euro per maand krijgen als ze bij hun ouders wonen en 275 euro als ze op kamers gaan. Die laatste groep krijgt er komend studiejaar bovendien nog 164 euro bovenop vanwege de inflatie.

De basisbeurs is eerst een lening. Hij wordt pas kwijtgescholden als je binnen tien jaar afstudeert. Anders moet je alles terugbetalen. Datzelfde geldt overigens voor de aanvullende beurs en het ov-reisrecht voor studenten.

Nieuwe studenten hebben er voor de nominale duur van hun opleiding recht op (bijvoorbeeld vier jaar voor een vierjarige opleiding). De huidige studenten kunnen een deel krijgen, als ze nog niet te lang hebben gestudeerd. Studenten die de basisbeurs deels of helemaal zijn misgelopen, krijgen een tegemoetkoming (359 euro per gemist jaar).