Studentenleven
& Maatschappij

Helft leenstelselstudenten heeft spijt van grote leningen

De helft van de leenstelselstudenten zou minder hoge studieschulden zijn aangegaan als ze geweten hadden dat de rente niet altijd op nul zou blijven staan, meldt tv-programma EenVandaag op basis van een panelonderzoek.

Meer dan 27.000 mensen deden mee aan het onderzoek van EenVandaag, 3Vraagt en Wijsneuzen. Zo’n 4.900 respondenten studeerden onder het leenstelsel.

Geen rekening

Acht van de tien (oud-)studenten zeggen dat ze geen rekening hebben gehouden met de mogelijkheid van een rentestijging toen ze gingen lenen. Meer dan de helft zou minder hebben geleend als ze het wel hadden geweten. “Er is ons destijds op het hart gedrukt dat we niet angstig hoefden te zijn voor een lening; ze zeiden dat het een investering in onszelf was”, vertelt een deelnemer. Meerdere studenten wisten ook niet dat het moeilijker zou zijn om een hypotheek aan te vragen met een studieschuld.

Ook maakt 58 procent zich zorgen over de terugbetaling naar draagkracht. Hoewel aflossers daar in de regel 35 jaar over mogen doen en het resterende bedrag daarna wordt kwijtgescholden, zijn de respondenten er niet gerust op.

Rente van ‘pechstudenten’

De ‘pechstudenten’ hebben vaker een hogere schuld dan andere (oud-)studenten omdat ze niet of nauwelijks geprofiteerd hebben van de basisbeurs. Over het geleende geld zou een relatief lage rente worden gerekend, beloofde de overheid, al is nooit gezegd dat die op nul procent zou blijven staan.

Onderwijsminister Dijkgraaf schat dat het 9 miljard euro kost om de rente op studieschulden van de ‘pechstudenten’ op nul te houden, liet hij woensdag in een debat weten. Mogelijk stijgt de rente de komende jaren nog verder. NSC, D66 en SP en GroenLinks-PvdA stellen voor om er iets aan te doen. Studentenorganisaties zijn boos en pleiten voor een renteplafond. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United organiseren vanmiddag een ‘renteprotest’ bij de Tweede Kamer.