19 mei 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Btw op gezond eten moet juist omlaag’

De btw op groente en fruit zou naar nul procent moeten, niet naar negen procent. Daarvoor pleiten VU-gezondheidswetenschappers Ingrid Steenhuis en Jaap Seidell.  Samen met een groot aantal maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor gezond eten stuurden ze eind september al een brief aan Gerrit Zalm, de informateur van het nieuwe kabinet. Ze zijn boos over de plannen om de btw op groente en fruit te verhogen van zes naar negen procent. “Het duurder maken van groente en fruit is een verkeerd signaal”, stelt Ingrid Steenhuis, hoogleraar preventie.

Roze koek

Inmiddels is actiegroep Foodwatch een online petitie gestart om handtekeningen op te halen tegen de btw-verhoging. ‘De prijsverschillen tussen junkfood en gezond eten worden al jarenlang alleen maar groter. De supermarktschappen liggen vol spotgoedkoop junkfood. Een donut kost 55 cent, een Mars pakweg 36 cent, een roze koek 16 cent en een appelkoek 11 cent. Een appel daarentegen kost 59 cent, een paprika 99 cent en een avocado al snel meer dan een euro’, stelt Foodwatch.

De petitie is door ruim 45.000 mensen ondertekend.