29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

VU enthousiast over Bildung Academie

De Bildung Academie, een Amsterdams bottom-up initiatief van studenten en docenten als aanvulling op het universitaire onderwijs, krijgt steeds meer gestalte. Donderdagochtend presenteerde een afvaardiging haar ideeën aan rector magnificus Frank van der Duyn Schouten en Jaap Winter van het college van bestuur.

Samenwerken met VU en UvA

De Bildung Academie wil studenten in een opleiding van een half jaar de mogelijkheid geven zich op academisch niveau te ontplooien tot maatschappelijk betrokken individuen die kritisch denken, empathisch met hun medemensen omgaan, morele overwegingen kunnen maken en expressief bekwaam zijn. Studente Merel van Geel is verantwoordelijk voor de acquisitie en marketing. “Wij willen samenwerken met alle relevante partijen die betrokken zijn of horen te zijn bij academisch onderwijs. Dat zijn de organisaties waar de studenten later terechtkomen, zoals het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties, en zeker ook de beide universiteiten van Amsterdam.”

‘Het mag geen speeltje worden’

Van der Duyn Schouten is zeer gecharmeerd van de ideeën die de Bildung Academie ontwikkelt. “Op de VU besteden wij al aandacht aan academische ontplooiing, maar het is een goede aanvulling die ze creëren.  Ze hebben meer aandacht voor bijvoorbeeld retorica en de klassieke aspecten van de Bildung.” Van der Duyn Schouten wil de gesprekken graag voortzetten, zo mogelijk ook met de UvA. Hij staat ervoor open om de Bildung Academie te integreren als een reguliere minor. “Maar dan moeten we wel continuïteits- en kwaliteitsgaranties krijgen. Het mag geen speeltje van één iemand worden, dat instort als die er geen zin meer in heeft.”

Of het een minor zal worden of niet, de Bildung Academie gaat hoe dan ook op 31 augustus van start. “Natuurlijk is hun steun belangrijk en is een samenwerking interessant voor beide partijen, maar wij zullen de poorten hoe dan ook openen”, zegt Van Geel.

Leermeesters en trainingsweken

Dat bevestigde de academie vorige week woensdag al tijdens een informatieavond voor studenten in het Bethaniënklooster. Aan zo’n tachtig studenten werden de plannen gepresenteerd. “We hebben verteld over hoe een half jaar studeren er bij ons zal uitzien. Namelijk de zes verschillende modules en de leermeesters die zich er nu al aan hebben verbonden. Maar ook de trainingsweken verspreid over het half jaar waarin persoonlijke analyse, groepsdynamiek, coaching en module-overkoepelende workshops een plek krijgen.”

Enthousiaste studenten

De reacties stemden Van Geel tot tevredenheid. “De studenten waren heel enthousiast. Een aantal meldde al dat zij zich sowieso zullen inschrijven. Het was dus heel fijn dat we de ochtend erna aan Van der Duyn Schouten en Winter konden vertellen dat de groep studenten die een gemis van persoonlijke ontplooiing en ontwikkeling van maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef ondervinden op de universiteit, absoluut groter is dan alleen de mensen die betrokken zijn bij de oprichting van de Bildung Academie.”

De inschrijvingen voor de Bildung Academie gaan eind mei van start. Kijk voor meer informatie op de website van de Bildung Academie.