Wetenschap
& Onderwijs

Twentse medezeggenschap nog niet eens met afspraken met VU over gezamenlijke opleiding

De universiteitsraad van Twente stemde gisteren niet in met het contract voor de beoogde gezamenlijke opleiding Mechanical Engineering van de Vrije Universiteit en de Universiteit Twente. Het is nu wachten op het advies van de VU-medezeggenschap.

De Twentse U-raad had zorgen over de verdeling van de kosten en over het gebrek aan afspraken over wat er gebeurt als een van de twee instellingen niet verder wil, de zogenaamde exitstrategie. De Twentenaren stellen dat de VU nu in theorie aan de haal kan gaan met de nieuwe onderwijsvorm die ze in Twente gebruiken, het Twents Onderwijs Model. Daarin krijgen studenten themavakken en projectmatig onderwijs.

In goed vertrouwen

De voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Twente Victor van der Chijs veegde de bezwaren van tafel. “De discussie over de kosten hebben we gehad. Dat gaan we niet nog een keer doen”, zei hij, schrijft universiteitsblad U-Today. “We zien geen noodzaak om deze overeenkomst aan te passen. Deze samenwerking doen we in goed vertrouwen. De exitstrategie is duidelijk. We geven deze opleiding vijf jaar om levensvatbaar te zijn. Lukt dat niet, dan kan zowel de UT als de VU eruit stappen.”

Wachten op VU

De universiteitsraad was niet helemaal tevreden met het antwoord, want instemming kwam er niet direct. De raad wacht eerst op het advies van de ondernemingsraad van de VU. Die bespreekt dat op 8 mei met het VU-bestuur. Of het advies nu nog wordt aangepast, daarover moet eerst intern worden overlegd, aldus or-voorzitter Henk Olijhoek.

In een eerder stadium gingen beide medezeggeschapsraden wel akkoord met de gezamenlijke opleiding, die in september van start moet gaan. De werving van studenten is inmiddels gestart. De huidige bezwaren gaan over de samenwerkingsovereenkomst.