28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Toch geen avondklok voor studenten met tentamens

Als er een avondklok komt, mogen studenten ’s avonds toch over straat als ze een tentamen hebben. Minister Grapperhaus van Justitie heeft dit vanmiddag toegezegd in de Tweede Kamer.

De Tweede Kamer sprak vandaag over het invoeren van een avondklok. Met die maatregel wil het kabinet het aantal coronabesmettingen terugdringen. De Tweede Kamer moet er vanavond nog mee instemmen.

Gisteren was er verwarring over studenten die tentamen moeten doen. Eerst had het kabinet laten weten dat de avondklok niet zou gelden voor deze studenten, maar later trok het dit weer in. De avondtentamens moesten maar geschrapt worden.

Diverse politieke partijen drongen er bij het kabinet aan om deze uitzondering toch toe te staan. Onderwijsinstellingen en studentenorganisaties hadden daar gisteren toe opgeroepen, en dus niet zonder succes.

Twee verklaringen

Studenten, maar ook docenten en ondersteuners die vanwege een tentamen over straat gaan tijdens de avondklok, moeten een briefje bij zich hebben dat ze zelf hebben geschreven en een verklaring van hun onderwijsinstelling.

De kans is groot dat de Kamer akkoord zal gaan met de avondklok. Wel is bedongen dat deze een half uur later zal ingaan: om negen uur in plaats van om half negen.