18 april 2024

Studentenraad wil ‘glanzende levende wezens’ in VU-ruimtes

De universitaire studentenraad denkt dat de VU-gebouwen erop vooruit zullen gaan als er meer planten komen, maar planten zijn te duur, zegt de VU.

Planten verfraaien niet alleen je werkruimte, ze verbeteren ook de luchtkwaliteit en zijn goed voor het geestelijke welzijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat planten een significante positieve invloed hebben op de academische prestaties.

Galib Gedik van de universitaire studentenraad wil daarom dat de VU haar kamers en zalen vol zet met planten. “Met glanzende en bloeiende levende wezens, om de ruimtes zo een upgrade te geven”, zei hij vorige week tijdens een usr-vergadering.

Groen park

Helaas staan planten niet hoog op de prioriteitenlijst, zei rector Jeroen Geurts. Planten zijn duur en de VU moet de komende tijd flink bezuinigen. Vorig jaar heeft de VU geïnvesteerd in planten. Honderdduizend euro is eraan uitgegeven, vertelde directeur Franc van Nunen van de facilitaire campusorganisatie, maar het valt niet eens op.

Bovendien gedijen planten niet overal op de campus even goed. Vaak verpieteren ze door tocht en slechte belichting, en er worden er ook veel vermoord door studenten en medewerkers die er koffie en thee in gooien.

Maar de campus zal, als de huidige herontwikkeling uiteindelijk klaar is, een compleet groen park zijn, beloofde de rector. Dat zal evenwel nog een paar jaar gaan duren.