V.l.n.r. Joran van Doodewaard, Bo de Boer, Daan de Jong, Rick van Liere en Tycho van Muijlwijk

Nieuwe studievereniging hoopt snel een eigen kamer te hebben

De studenten van de nieuwe Twente-bachelor mechanical engineering hebben een VU-commissie van de Twentse studievereniging Newton opgericht. Het is alleen nog niet zo eenvoudig om een verenigingskamer te krijgen.

De werktuigbouwkundestudenten zijn voor practica en praktijkgerelateerd onderwijs een paar dagen per maand in Enschede. De rest van de tijd hebben ze college op de VU. “We hebben het gala van Newton gemist omdat we in Amsterdam zaten”, zegt VU-commissievoorzitter Bo de Boer. “En op de VU kunnen we aansluiten bij Studievereniging Mens, maar dat gala misten we ook omdat we toen in Twente zaten.”

Geen reis

Ze konden ook niet mee op reis met Newton, want de trip is op dit moment en op de VU zijn over twee weken tentamens (althans, dat was zo). “En het introductieweekend was het weekend voor onze tentamens.” Dus vond De Boer het nodig om een eigen studieclub te hebben op de VU.

‘We misten het gala in Twente omdat we toen in Amsterdam zaten. En tijdens het gala in Amsterdam zaten we in Twente

Maar dat kostte nog best wat moeite. Of zoals penningmeester Joram van Doodewaard het uitdrukt: “Een hoop bureaucratisch gezeik. We mailden de VU of we een eigen werkkamer konden krijgen. Toen kregen we een mailtje terug dat we een begroting moesten opstellen en dat ze dan voor ons zouden gaan kijken welk lokaal geschikt zou zijn. Dat hebben we gedaan en toen hebben we niks meer gehoord.”

Zaaltjes regelen

Het probleem, zegt secretaris Tycho van Muijlwijk, is dat ze officieel geen VU-studenten zijn. “Wij staan ingeschreven in Twente. Dat geeft heel veel gedoe.” Het maakt het voor hen moeilijker zaaltjes te regelen voor activiteiten, laat staan een vaste kamer. Maar ze hebben goede hoop.

Hun Twentse coördinator Bernadette Pol is ze te hulp geschoten en die lijkt de boel wat in beweging te krijgen. “Zij kan heel hoog in de VU gaan bellen: ‘hé, mijn kiddo’s hebben een kamer nodig, regel dat even’. Wij zijn al een maand bezig, zij had binnen drie uur een reactie”, aldus De Boer. “We hopen dat we voor het einde van het collegejaar een verenigingskamer hebben ingericht.”

Borrelen en pizza

Het eerste samenzijn van de VU-commissie Newton was gisteravond. “Borrelen, pizza, gezelligheid”, zegt Van Muijlwijk. Verder gaat de aandacht dit jaar vooral naar de verenigingskamer, misschien een bezoek aan een windmolenbedrijf en in de zomer helpen ze met de introductieweek voor de nieuwe studenten.

Aan ideeën ontbreekt het niet. “We hebben al heel veel activiteiten bedacht”, roept Van Muijlwijk enthousiast. “Verstoppertje op de VU staat ook op de lijst. We moeten alleen nog even kijken hoe we dat gaan organiseren.” Dat wordt zoeken.