Nieuwe studentenpartij wil af van ‘privileges’ VU Pride

I’m sorry, can you do it in English? vraagt iemand uit het publiek als de lijsttrekker  van de Vrijmoedige Studentenpartij zich voorstelt tijdens het verkiezingsdebat voor de studentenraden. Maar dat weigert Marlon Uljee, eerstejaars psychologie, vorig jaar nog namens Forum voor Democratie kandidaat voor de gemeenteraad Almere.

Wat hier gaande is, is exemplarisch voor de vergaande internationalisering hier op de VU, zegt hij. Dus vervolgt hij zijn inbreng in het Nederlands, tijdens dit verder Engelstalige debat voor een gemengd publiek.

De Vrijmoedige SP is niet de enige nieuwe partij die opgaat voor de studentenraad dit jaar. Ook ChangeVU en de Liberale Universiteitspartij dingen mee, naast de oude bekende SRVU. Ze bediscussiëren thema’s als een alcoholverbod op de campus (allemaal tegen) en het verbreken van de banden met de fossiele industrie: ChangeVU voor, de Liberalen tegen. (Lees het hele verslag hier.)

Geschokte zaal

Marlon Uljee en zijn opponent Guido Groenescheij (SRVU) bespreken een stelling over academische vrijheid: ‘Could you prefer academic freedom over the feelings of individuals on campus?’ En dan krijgt de discussie meer emotie. Voor Uljee staat alles in het teken van zijn strijd tegen het ‘wokisme’. Zo zouden docenten zich bij hem gemeld hebben die vol stress zitten omdat ze niet meer weten wat ze nog mogen zeggen in de collegezaal. Namen noemt hij niet (de docenten willen anoniem blijven), en voorbeelden geeft hij ook niet. Jammer dat de gespreksleider daar niet even naar doorvraagt.

Uljee is dus tegen woke en tegen identiteitspolitiek. En daar heeft hij wél een voorbeeld van. Want van alle clubjes die er op de VU zijn, zit vooral VU Pride hem dwars: dat de VU zo’n groep “privilegieert en voortrekt” – daar vindt hij wat van. Er klinken geschokte geluiden vanuit de zaal en ook zijn opponent protesteert: “VU Pride is creating a space for people who don’t have one yet.” Voor wie Uljee al wat langer volgt, is het overigens niet echt verrassend. In januari twitterde hij al: ‘Ik word vooralsnog meer beledigd en gediscrimineerd op de uni dan menig nicht. Zullen we de blanke hetero man ook expliciet gaan benoemen? Nee hoor, wij janken niet, en voor ons is wél iedereen gelijk.’ Dit als reactie op het nieuws dat het verbod op discriminatie vanwege seksuele gerichtheid in artikel 1 van de Grondwet wordt opgenomen.

Kortom, de VU is de maatschappij in het klein. De verkiezingen voor de universitaire studentenraad en de facultaire raden zijn vandaag begonnen, je kunt tot en met donderdag je stem uitbrengen.