27 maart 2024

Containerwoningen, ter illustratie

Komen er Oekraïense vluchtelingen op de VU-campus wonen?

Er komen noodwoningen voor Oekraïense vluchtelingen op de campus, meldt De Telegraaf. Dat kwam voor iedereen op de VU als een grote verrassing.

‘We gaan 120 containerwoningen voor Oekraïense vluchtelingen neerzetten op de VU-campus in Amsterdam. In twee weken staat het er!’ aldus vastgoedmagnaat en VU-alumnus Cor van Zadelhoff in De Telegraaf van 19 maart. Aan de VU weet echter niemand er iets vanaf.

Maar een medewerker van zijn bedrijf Zadelhoff Beheer bevestigt het verhaal. Er komen noodwoningen voor Oekraïners, maar voor de details moeten we Tom Hilderink van Maarsen Groep bellen, dat is de partner waarmee Zadelhoff de noodopvang gaat realiseren.

“Ik snap de verwarring. Het gaat hier echter om Uilenstede, de vroegere VU-Campus”, antwoordt Hilderink. “Wij zijn samen bezig met het bouwen van noodopvang voor vluchtelingen tussen Uilenstede en Kronenburg in.” Uilenstede is de studentenwijk waar vooral studenten van de VU wonen, dus dat zal Zadelhoff bedoeld hebben toen hij het over de VU-campus had. In de tijd dat hij aan de VU studeerde werd Uilenstede ook wel zo aangeduid. En hij is de enige niet die Buitenveldert met Amstelveen verwart.

Moeders met kinderen

“Het gaat om 60 units, waarvan er 40 geschikt zijn om in te slapen”, vertelt Hilderink. “De andere units worden ingericht als badkamer, wc, keuken en woonkamer. Er worden 160 bedden geplaatst. Zo is elke unit geschikt voor een familie die vaak bestaat uit moeder, kinderen en eventueel een grootmoeder.”

Vandaag is begonnen met het geschikt maken van de grond voor plaatsing van de noodopvang, dat duurt twee weken. Het plaatsen van de containers neemt naar verwachting drie dagen in beslag. Daarna worden de containers geplaatst en woonklaar gemaakt. “We denken dat de eerste vluchtelingen eind mei zullen kunnen worden ondergebracht.”

De plaatsing van de noodwoningen is een initiatief van de Maarsen Groep en Zadelhoff Beheer, zegt Hilderink. “Het zijn twee familiebedrijven, die familiewaarden hoog in het vaandel hebben staan. Dat betekent omzien naar elkaar, goed voor elkaar zorgen.”

Normaliter neemt het meer tijd in beslag om alleen al toestemming te krijgen voor het plaatsen van dergelijke woningen. “Acht weken voor de benodigde vergunningen en dan nog eens zes weken voor de bezwaarprocedure”, legt Hilderink uit. “Maar vanwege de noodsituatie heeft de overheid er bij gemeenten op aangedrongen om de realisatie van noodopvang te gedogen en tegelijkertijd te zorgen dat de vergunningen er op termijn wel komen.”

Officieel geen toestemming

Een woordvoerder van de gemeente Amstelveen lijkt te vinden dat de twee vastgoedbedrijven al te voortvarend aan de slag zijn gegaan. “We zijn nog aan het kijken hoe we vluchtelingen gaan opvangen”, zegt hij. “Officieel hebben we in elk geval nog geen toestemming gegeven.” Zo kan het zijn dat de gemeente besluit vluchtelingen onder te brengen in hotels, die daar een financiële vergoeding voor krijgen. Of de noodwoningen van de Maarsen Groep en Zadelhoff Beheer worden gebruikt, is volgens de woordvoerder nog geen uitgemaakte zaak. Hij weet ook niet welke vergoeding daar tegenover zal staan.