Wetenschap
& Onderwijs

Humanity in Action zoekt studenten om te debatteren over diversiteit

Humanity in Action (HIA), een internationaal netwerk van studenten, young professionals en politici die mensenrechten, diversiteit en ‘actief burgerschap’ nastreven, zoekt bevlogen studenten en young professionals om in de zomer te debatteren over minderheden, mensenrechten en diversiteit in Nederland.

Ieder jaar vinden er zomerprogramma’s plaats in Amsterdam, Berlijn, Kopenhagen, Warschau en Parijs of Lyon. Aan elk programma doen deelnemers mee uit eigen land, de Verenigde Staten, Bosnië-Herzegovina en Turkije. Het Nederlandse zomerprogramma vindt komend jaar plaats in Amsterdam van 31 mei tot en met 29 juni 2014.

Nog negen dagen om aan te melden

HIA Nederland selecteert voor het zomerprogramma tien Nederlandse studenten, die kostenloos deel mogen nemen aan dit programma. Belangstellenden hebben nog negen dagen om zich aan te melden.

De deelnemers aan het zomerprogramma volgen een maand lang lezingen, voeren discussies, bezoeken organisaties, doen onderzoek en geven presentaties. Met WO II als vertrekpunt, worden mensenrechtenschendingen in het verleden en in het heden onderzocht.

Jodenvervolging en islamofobie

Daarbij komen diverse onderwerpen aan bod, variërend van de Jodenvervolging, islamofobie tot aan geweld tegen homo’s. Er wordt gekeken naar de belangrijkste minderheidsvraagstukken in Nederland, anno 2014.

Er zijn veel interessante sprekers uit politieke, academische, journalistieke en activistische hoek. In eerdere programma’s waren dat bijvoorbeeld Boris Dittrich, Fatima Elatik, Gloria Wekker, Lodewijk Asscher, Quinsy Gario, Britta Böhler, Kustaw Bessems en Cynthia McLeod. Zij delen met de deelnemers een academisch, activistisch of een meer persoonlijke verhaal.

Internationale conferentie

Het programma biedt, naast de theorie van de universiteit, de mogelijkheid om in contact te komen met mensen uit de praktijk. Aan het einde van het programma komen de deelnemers van alle vijf de internationale zomerprogramma’s samen tijdens een driedaagse internationale conferentie in Istanbul.

Na het zomerprogramma maak je deel uit van het internationale netwerk van Humanity in Action-alumni, ook wel Senior Fellows genoemd.

Amerikaanse congresleden

De Senior Fellows kunnen van elkaars expertise gebruik maken bij het organiseren van projecten, zoals het Action Plan dat elke Senior Fellow moet uitvoeren. Ook kom je in aanmerking voor unieke internationale stages, bijvoorbeeld bij Amerikaanse congresleden op Capitol Hill in Washington of bij Europarlementariërs in Brussel, of voor een stage bij een (internationale) NGO in Europa of de Verenigde Staten.

Aanmelden kan hier.