NIEUWS

'Het blijft bij 25 euro internetvergoeding per maand'
VU-personeel krijgt vanaf nu maandelijks 25 euro voor internetkosten. Dat is geen startsein voor andere thuiswerkvergoedingen, aldus HRM-directeur Renée-Andrée Koornstra. "Ik hoef niet voor je accentueerstiften te gaan betalen."
Koornstra pleitte aan het begin van de lockdown voor het doorbetalen van de reiskostenvergoeding om medewerkers de onnodige stress van declaraties te ontnemen. De Belastingdienst zegde toe, maar heeft de regeling vanaf dit jaar ingetrokken omdat werknemers niet meer structureel naar hun werk reizen. Over andere thuiswerkvergoedingen wilde Koornstra destijds niks horen en voor compensatie voor toiletpapier of verhoogd stroomgebruik voelt ze nog steeds niks. “Dat heeft niks te maken met het faciliteren van een werkplek.”
Geen smoesjes meer
Het hebben van goed internet hoort daar wel bij, aldus Koornstra. Om goed te kunnen werken, is een werkplek met internet nodig. En dus krijgen medewerkers een budget voor aanschaf van een bureau, lamp of stoel, wordt bureaumeubilair op verzoek van kantoor naar huis verplaatst, en krijgen ze 25 euro per maand om in goedwerkend internet te stoppen. Koornstra gaat ervan uit dat iedereen al internet thuis heeft, maar met 25 euro extra kan bijvoorbeeld een duurder glasvezelabonnement afgesloten worden. “Zo heeft niemand meer een smoesje om niet te kunnen Zoomen.”
‘Zo heeft niemand meer een smoesje om niet te kunnen Zoomen’
Waar die vergoeding van wordt betaald, is nog onduidelijk. Mogelijk komt het uit het potje voor reiskosten, waar dit jaar minder aanspraak op zal worden gemaakt.
Bezwaard
De 25 euro per maand is in veel gevallen een stuk minder dan medewerkers maandelijks voor hun reiskosten kregen. Maar vooralsnog klaagt niemand daarover. Koornstra: “Mensen voelen zich eerder bezwaard dat ze het hele jaar hun reiskosten betaald kregen terwijl ze thuis zaten. En zij die toch reizen, kunnen de kosten gewoon achteraf declareren.”
De regeling die de VU nu heeft bereikt, is een sectorafspraak. Die geldt totdat er een nieuwe cao op tafel ligt. Koornstra is niet bang dat daar lang op gewacht hoeft te worden. “We stoppen in principe met de vergoeding als de situatie weer verandert. Wanneer dat zal zijn, is nog onduidelijk. De kans bestaat dat het onderwijs nog een tijdlang hybride zal zijn.”
Kleedgeld
En dus gaat het overleg over de regelingen in samenspraak met andere universiteiten. Dat verloopt transparant en flexibel, aldus Koornstra. “Soms zegt iemand ook: had dat nou niet gedaan, dan komen ze daar bij ons ook om vragen.”
Maar buiten het gezamenlijke besluit om reiskosten door te laten gaan, trekt Koornstra zich verder weinig aan van wat andere universiteiten doen. “Iedere instelling doet wat bij haar past. Wij hebben gezocht naar dingen die we konden vergoeden zonder er belasting over te hoeven betalen. Dat werden een internetvergoeding en een budget voor inrichting van de werkplek. We gaan niet betalen voor je koffie of je stookkosten. Op het werk kleed ik me anders dan thuis. Ik krijg ook geen geld om kleding aan te schaffen die ik thuis kan dragen. Je moet ergens een grens trekken.”
'Je kunt het ook zo zien: we mogen blij zijn dat we nog een baan hebben'
UvA over 2020: kosteloos arboproof maken van de werkplek en een eenmalige thuiswerkvergoeding van 200 euro.
Universiteit Utrecht over 2020: eenmalig 300 euro thuiswerkvergoeding
Universiteit Maastricht over 2020: eenmalig 254 euro thuiswerkvergoeding
TU Delft in 2021: 23 euro thuiswerkvergoeding en 27 euro internetvergoeding per maand
Wederzijds vertrouwen
De extra kosten die medewerkers met thuiswerken maken, zijn volgens Koornstra verwaarloosbaar. “Als je die kosten doorrekent, is de kans groot dat ze zijn opgevangen door de doorlopende reiskostenvergoeding van vorig jaar. En daartegenover staat ook dat je niet meer tien uur per week onderweg bent, daarmee gaat je kwaliteit van leven vooruit. Je kunt het ook zo zien: we mogen blij zijn dat we nog een baan hebben.”
“Het gaat ook om wederzijds vertrouwen in het verschaffen van dit soort vergoedingen, en om de balans. Afgelopen jaar hebben we bij de VU midden in de crisis 3 procent salarisverhoging gekregen. Extra stookkosten voor rekening van de werkgever laten komen? Je belde voorheen op werk ook weleens met je moeder. Dat rekenden we toch ook niet af?”
Het is volgens Koornstra nu ook moeilijker om toezicht te houden op wat medewerkers doen. “Nou moet ik wel zeggen dat de mensen om me heen werken als paarden. Ze voelen zich vaak bezwaard om zelfs maar een blokje om te gaan, dus ik wil zeker ook ruimhartig zijn. En tegelijkertijd blijft het een two-way street. We willen een goede werkplek faciliteren, maar ik hoef niet voor je accentueerstiften te gaan betalen.”
BEELD: Unsplash
{ Lees de 38 reacties}
Hoewel ik privégesprekken altijd al liever op m'n mobieltje in de privacy van m'n eigen huis deed, is het natuurlijk mooi dat dhr. Koornstra toestemming geeft voor privé-gesprekken tijdens werkuren. Jammer echter dat dhr. Koornstra vergeet dat een groot aantal medewerkers helemaal geen reiskostenvergoeding kreeg en niet eens een extra scherm kon lenen van de VU. Ook is het uur reistijd waar dhr. Koornstra mee rekent wel erg fors, niet? Ga vooral door met uitspraken als "Zo heeft niemand meer een smoesje". Dat helpt de motivatie gigantisch. Het is niet alsof de VU minder is gaan vragen het afgelopen jaar. In tegendeel. En wat betreft stookkosten? Ik moet een stuk meer bijbetalen dan die €25 per maand waar ze nu mee komen.
When I read this interview I get the impression that our HRM director lives in a different world that the one I, and many of my colleagues, experience. Online teaching and online supervision of students' projects requires much more work than before. I hear around me people very close to fall sick, if they haven't already. Reading things like "Zo heeft niemand meer een smoesje" adds insult to injury.
Completely agree with Paola: Reading things like "Zo heeft niemand meer een smoesje" adds insult to injury.
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, laten we maar zeggen.
Ik schrik echt van de diepe denigrerende minachting die spreekt uit dit interview.
The interview of the director of HRM shows that she has no respect for the people of the VU. She considers us a bunch of people that find excuses not to work. She thinks that we should be thankful that we still have a job (as if she gave us our jobs as a present) and that she doesn't charge us for private calls.
She fails to understand how many UNPAID working hours we make to provide online education to our students. She has no idea how much time and energy this costs. She also has no idea what it means for VU employees with little kids to continue working and actually to deal with increased workload.
As for coming up with excuses not to join Zoom sessions, I invite her to try to give a lecture in a house with a fast internet connection but with 2 partners who are university teachers and give lectures at the same time and one child at school age who follows online education. This is actually the easy situation as there are VU employees who have 3 kids at school age. Let's see how many times Zoom would crash then...
Dit is de stijl van moderne managers gebaseerd op fundamenteel wantrouwen. Kijk naar de toeslagenaffaire en zie dat ze in 'goed' gezelschap is. Deze mevrouw zou eens wat gesprekken moeten voeren met studenten, promovendi en medewerkers om naar hun ervaringen te luisteren. Een stuk nuttiger dan maar wat roepen over 'hoe goed we het toch hebben'.
I am trying hard to find good enough reasons for the university to employ many of these super highly paid senior administrative managers, HR directors, PR directors etc. Their role is parasitic to the rest of us, the university workers who actually do the work.
On the top of that, people like Koornstra do not even meet the absolute minimum requirements of their job description, which is to be able to strike three or four sentences together without insulting the rest of their colleagues. It is basic human communication skills, but we are asking too much I guess...
We have removed the last lines of this comment as we find it disrespectful to demand the immediate resignation of someone you disagree with.
I think Koornstra is very honest in her remarks. It shows precisely how managers think about their staff: liabilities that have to be kept in check lest they start to make too many demands and don't do anything. Moreover, she also shows how an educational organisation that works like an industry, thinks about the jobs it offers: you should be happy to still have a job. On the other hand, perhaps one can hardly blame this particular manager. The language she uses betrays the general view the contemporary political elite has of educational organisations and staff: produce and don't complain, or else..
The sad thing is that at the beginning she also presented herself as someone who would address social safety issues at the VU (see the #metooacademia theatre events she organised). Difficult to believe she will ever do anything on this aspect if this is how she views employees. I hope she will clarify and apologise.
quote: "En daartegenover staat ook dat je niet meer tien uur per week onderweg bent, daarmee gaat je kwaliteit van leven vooruit." Serieus: de druk is zoveel hoger geworden door door COV en remote werken dat er van 30 minuten wandelen per dag geen sprake meer is. (rondje om de VU) Tevens: ik mis door thuis werken mijn dagelijkse fietstocht naar en terug van de VU. Gratis lichaamsbeweging. Compleet weg. En dan heb ik het nog niet over de vele beledigingen, aannames, statements die er geplaatst worden. Van Dik Hout, en zo. Ronduit beledigend naar de werknemers van de VU die niet gekozen hebben voor deze situatie. Over de extra kosten ga ik het maar niet hebben.
The comment of mine that Ad Valvas deleted had nothing to do with a request to someone to resign because of a disagreement. Especially not immediately.
I requested an apology from someone who insulted me and my colleagues, whilst their role is the exact opposite, if they do not do that, then they have to resign as they do not fulfil the simplest part of their role, to be civil and not insult the people they supposedly should manage. This is basic.
These were the genuine opinions of the HRM director and well done for publishing them, yet censoring reasonable reactions and comments by your readers, makes Ad Valvas to look like they did not realize what they were publishing at that time and now are trying to damage control. Pity
Ik vind het heel erg naar dat helemaal niet uit de verf komt wat ik in dit interview heb willen overbrengen! Echt. Ik schrik ook van de reacties die ik onder het artikel lees en het effect dat dit heeft op de lezers ervan. Mensen die me persoonlijk kennen weten hopelijk dat ik hart heb voor mijn collega's en me vol toewijding inzet voor een veilig werkklimaat en goede, faciliterende, arbeidsvoorwaarden. Hierin moeten keuzes worden gemaakt, waarbij goede werkomstandigheden, een acceptabele werkdruk, verbinding mét en aandacht vóór elkaar, cruciaal zijn. Dit is in deze moeilijke corona-omstandigheden een coproductie van werkgever én werknemer, waarin we tot het uiterste proberen te gaan om medewerkers te steunen en waar we wederzijds in moeten investeren.
Ik heb diep respect voor een ieder die zich in de huidige situatie voor de volle honderd procent inzet voor goed onderwijs en onderzoek en de ondersteuning daarvan.
Mijn woordkeus in het interview is niet handig waarvoor ik me oprecht verontschuldig.
Ik sta open voor een gesprek hierover met degenen die onder het artikel gereageerd hebben.
Vreemd. Het is immers niet de eerste keer dat u zich op deze wijze uitlaat.
@Dimitris Dalakoglou: Really? Naturally, we fully support this publication, without regrets. But I do not support the degree in which people now so often and so quickly insist on dismissal, thus killing the discussion.
Ik schrik als VU medewerker enorm van de denigrerende toon in dit artikel.
'Zo heeft niemand meer een smoesje om niet te kunnen Zoomen', waarom zou je dat doen? Als medewerker span ik me in om mijn werk zo goed mogelijk uit te voeren voor de VU. Daar krijg ik ook voor betaald. Het geeft niet veel vertrouwen als hier zo over gedacht wordt vanuit HR en dat er vanuit die redenatie is gekozen voor een internetvergoeding.
Erg demotiverend artikel met onnodige denigrerende opmerkingen, niet HRM directeur waardig. Daarnaast krijg ik geen reiskostenvergoeding en in deze wintermaanden stook je by far meer dan die 25 euro en werk ik harder dan ik ooit on campus heb hoeven doen. Maar als ik die 25 euro nou bij mijn stookkosten leg en niet gebruik als internet vergoeding mag ik dan wel smoesjes blijven gebruiken om niet te zoomen :)
De kwaliteit van leven is beter geworden doordat we geen reistijd meer hebben? Er zijn zoveel collega's die zich nu eenzaam voelen, of die worstelen met alle ballen in de lucht houden met werk, kinderen thuis met of zonder partner, die een verhoogde werkdruk ervaren, etc. Dat is waar kwaliteit van leven over gaat, reistijd heeft daar niet zoveel mee te maken.
Ook ik ben erg geschrokken van deze woorden in dit interview. Het gevoel bekruipt me nu dat dit dus is hoe er op management niveau wordt gedacht over de medewerkers, nota bene bij HRM. Dat stemt mij zeer erg verdrietig.
Zijn deze woorden dan per ongeluk in dit artikel terecht gekomen? Heeft mevrouw Koornstra daar niet bewust over nagedacht voordat het werd gepubliceerd? Dat doet mij vermoeden dat er weinig feeling is met de “werkvloer”. Ik weet wel dat de werkelijkheid meestal anders is dan hoe het op schrift over komt, maar dat had ze van te voren moeten bedenken.
Voor mij, en ik denk voor vele met mij, is een gevoel van waardering, respect en vertrouwen vele malen belangrijker dan welke thuis werk vergoeding dan ook. Ik mag toch hopen dat collega's mij geloven als mijn internet het een keer niet doet om wat voor reden dan ook, of mijn zoontje heeft op een verkeerd tijdstip de koffie op mijn toetsenbord gegooid. Maar nu mogen we geen "smoesjes" meer hebben omdat we 25,- vergoeding krijgen? Het artikel staat vol met deze wantrouwende, respectloze uitlatingen, is dat zomaar ongelukkig gekozen en niet zo bedoelt? Dan kon het hele artikel dus de prullenbak in.
Op deze manier wil ik die vergoeding echt niet. Kunt u mij van die lijst afhalen?
Mooie reactie van mevrouw Koornstra. En bij een gemiddeld bedrijf zou ze daarmee misschien e.e.a. kunnen redden. Maar wat mevrouw Koornstra vergeet is dat velen van ons juist zijn gekozen en betaald worden om ons vermogen om onzin te herkennen, verder te kijken en bronnen te controleren. Wie daar ook maar 10 minuten aan besteed ziet gelijk dat de uitlatingen in dit artikel volkomen in lijn zijn met andere bronnen. Ik zie geen reden om te twijfelen aan hoe mevrouw Koornstra in dit interview 'uit de verf' kwam. Dát lijkt een realistische weergaven te zijn. Het bericht wat mevrouw Koornstra zelf heeft geplaatst daarentegen... Ronduit een belediging als zij serieus denkt dat we daarvoor vallen. Ga zo door! En haal mij ook van die lijst a.u.b.
@Marieke Schilp: I respectfully urge you to reconsider. Deleting comments from the very people that are insulted by this publication is quite literally killing the discussion. Certainly, some degree of censorship is allowed if people are being needlessly rude, but there is nothing inherently unjust about questioning professional conduct. Everyone here understands that this was not a formal call for dismissal (that's not what this channel is for) but rather a critique on how inappropriate the mentality portrayed here is given the very role of HRM. Surely, that's a valid part of this discussion? Was the choice of words harsh? Perhaps, but disrespect begets disrespect.
Mevrouw Koornstra zegt ‘woordkeus niet handig’ maar hoe moet je het anders interpreteren als zij het heeft over ‘kwaliteit van leven beter want geen reistijd’ en ‘geen smoesjes meer om niet op Zoom te zitten’ en ‘ik hoef geen accentueerstiften betalen’. De algemene strekking is toch duidelijk: ‘Niet zeuren, wees blij dat je een baan hebt.’ En ze gaat compleet voorbij aan het feit dat o.a. mensen met kinderen juist extra stress ervaren (want zij heeft bepaald dat de ‘kwaliteit van het leven vooruit is gegaan’. Ik ervaar VU-medewerkers (zowel OBP als WP) juist als extreem gedreven hardwerkende mensen, die echt iets moois willen neerzetten.
Het hele interview staat er vol mee, zoals ook: "had dat nou niet gedaan, dan komen ze daar bij ons ook om vragen". Dat is niet zomaar ergens een ongelukkige woordkeus meer.
Ik vraag me af of dit nou gevolgen heeft voor Koornstra. Komt ze hiermee weg? Kan je dit zomaar zeggen zonder gevolgen? Ik voel me echt besodemieterd; al bijna een jaar lang keihard werken, omschakelen en aanpassen door de nieuwe omstandigheden en dan lees ik dit. Mijn motivatie is tot het nulpunt gedaald.
Ik schrik van de toonzetting. Mijn ervaring is dat door het thuiswerken de grens tussen werk en privé behoorlijk is vervaagd, de druk is enorm toegenomen om dezelfde prestaties vanuit huis te leveren onder omstandigheden die echt minder zijn dan op de werkplek. Ik hoop van harte dat dit niet de mening van het management weergeeft en dat mevrouw hierop wordt aangesproken. Het kan toch niet zo zijn dat je je zo denigrerend uitlaat over de mensen die ervoor zorgen dat de universiteit doordraait onder deze uitdagende omstandigheden. Veel mensen ervaren een achteruitgang in kwaliteit van leven door het geïsoleerde bestaan dat nu al bijna een jaar duurt. Daar wordt compleet aan voorbij gegaan.
Ik scrolde even langs dit bericht uit interesse wat er op de VU speelt. Maar mijn mond viel open van verbazing hoe beledigend de uitspraken van mw. Koornstra zijn. Iedereen snapt dat niet alles vergoed gaat worden en dat daar ook grenzen in zijn, maar het gaat om de toon: zo wantrouwend en niet in lijn met de werkelijkheid. Als je weet hoeveel mensen structureel 'gratis' werken (in eigen tijd) om onderwijs en onderzoek te doen op de VU en zo dan nu neer te zetten als 'om elke markeerstift declarerende zeurders', oef. Ik hoop van harte dat dit serieus wordt opgepakt, bijv door de OR, want dit kan zo echt niet.
Beste mevrouw Koornstra,
Weet u hoeveel medewerkers nog aan het werk zijn op de VU om de dienstverlening door te laten lopen? Met besmetting van dien. Het aantal studenten dagelijks in het hoofdgebouw is bizar.
Deze collegae kunnen niet Zoomen, Skypen maar zitten soms ook wel thuis omdat het niet noodzakelijk is om aanwezig te zijn.
En ondanks alles draaien wij bij FCO gewoon door. Wees daar eens trots op! En laat dat eens horen.
Die zitten niet voor hun plezier thuis.
Los daarvan zegt u € 25,- internet vergoeding..ja tot 1 september. Mocht iemand zijn internet abonnement verhogen...zit je dus vast aan een abonnement van 1 jaar waar je geen vergoeding voor ontvangt voor de resterende maanden mocht corona opgelost zijn.
Zelf vind ik vooral het deel..Kwaliteit van leven niet heel fijn om te horen. Half Nederland lijdt door corona aan depressie. Collegae zijn alle ballen omhoog aan het houden, geen reistijd brengt verlichting?
Ik raak gelukkig niet gedemotiveerd maar vind het wel respectloos.
Ik ga alles wat er in het intervieuw staat niet benoemen want dat staatop zichzelf, misschien ff echt achter de oren krabben.
En mocht u er werkelijk wel zo over denken wat zo lijkt dat mag uiteraard ..we agree to disagree maar dan is het niet vreemd dat collegae en zelfs ex collegae zich in uw interview niet kunnen vinden.
Dan wil ik ook nog kwijt..het is echt niet Okay dat half Nederland naar de VU kan komen om te studeren.
Op top dagen zijn er 3000 studenten aanwezig en die houden zich echt niet aan de corona regels. Ondanks de enorme inzet van de Stewards & Terreincoaches.
In deze discussie is het ook opmerkelijk dat veel medewerkers van de VU niet met hun naam kritiek willen (of durven?) uitspreken. Dat zegt iets belangrijks over de sfeer op de VU. Voelt iedereen zich vrij om openlijk de management te bekritiseren?
Ik word heel verdrietig van dit verhaal. Al bijna een jaar lang werk ik, zonder te zeuren om voorzieningen, aan mijn eettafel op een eetkamerstoel met vier kussens om op de goede hoogte te zitten, heb zelf gezorgd voor een scherm, toetsenbord en muis, heb met corona en de nasleep daarvan gewoon doorgewerkt, maak mijn uren, werk als het nodig is in de avond en in het weekend, omdat ik van mijn werk hou. En dan dit. Ik kan alleen maar hopen dat de directeur HRM in dit interview geheel verkeerd is geciteerd.
Als antwoord op Dimitris:
Nee. Dit stuk heeft mijn gevoel bevestigd dat dit de moderne managers mentaliteit is die helaas nu ook in instellingen als de VU is doorgesijpeld. Volgens mij heeft zij hun ware gezicht laten zien.
De managers die niet zo zijn houden het meestal niet lang vol, die zie je altijd snel weer vertrekken helaas. Uitzondering heb je altijd natuurlijk.
De toon die deze HRM manager aanslaat vind ik een belediging voor mijzelf en voor alle collega's waar ik in het afgelopen jaar contact mee heb gehad. Keihard wordt er gewerkt om onze universiteit te laten draaien.
Ik prijs me gelukkig met leidinggevenden die wel waardering hebben voor onze inzet en dit ook met regelmaat tonen: belletje, bloemetje, paaseitjes, brownies en begrip, heel veel begrip als het even niet zo lekker gaat.
Ik was eigenlijk wel blij met die 25EU (internet)vergoeding. Maar na het lezen van dit interview en de achterliggende aannames die ik eruit haal...bah, driewerf bah. Haal mij lekker van die lijst, ik hoef dat geld niet als er zo over mij en mijn collega's wordt gedacht.
Mw Koornstra geeft haar mening over de achtergronden van de thuiswerkvergoeding. In reacties geven medewerkers aan zich beledigd, veronachtzaamd of gekleineerd te voelen door toon en inhoud van Koornstra’s verhaal. Dat kan ik mij voorstellen. Mw Koornstra schrijft vervolgens dat ze haar woordkeus in het interview niet handig vindt, daarvoor haar excuses aanbiedt en iedereen welkom heet persoonlijk met haar te spreken. Een mooie reactie lijkt me, wat wil je nog meer? In reacties daarop wordt getwijfeld aan de goede bedoelingen van mw Koornstra. Haar wordt kortom kwade trouw toegeschreven en men weigert de handreiking. Ik zou zeggen: pak de handschoen op en ga het gesprek aan.
Persoonlijk twijfel ik een beetje of dat gesprek van start gaat met een uitleg of een ontslagbrief. Maar Mw. Koornstra heeft van mij al een tijdje een mail. Helaas echter nog geen antwoord.
Ik vind de toon van deze MRM-er - schokkend dat dit de directeur blijkt te zijn - bijzonder uit de hoogte en getuigen van gebrek aan emathie. Dit komt op mij niet over als een toevallig ongelukkige woordkeuze. Ik vind dat ze een heel ongelukkig verband legt tussen de kwaliteit van leven en reistijd: de kwaliteit van leven zou vooruit gaan bij minder reistijd... Een van de dingen die ik het meeste mis, is het fietsen naar en van mijn werk: 12,5 km heen en weer terug.
Ik sluit me aan bij het voorgaande: het gaat niet om een foute woordkeus maar om het dédain en wantrouwen jegens medewerkers. Dat dit door een directeur gezegd wordt maakt het erger, want het laat zien hoe er op hoog HRM niveau over de medewerkers wordt gedacht. Ja, we zijn blij met onze vaste banen, maar dat neemt niet weg dat hetzelfde niveau en resultaat behalen als in normale tijden extra inspannend is en ook dat je kosten maakt die je anders niet zou maken - voor internet, koffie, verwarming, kantoorartikelen...
Een HR directeur die zo hard van de (ivoren) toren blaast is NIET wat we nodig hebben in een tijd dat we het allemaal zwaar hebben.
De kortzichtigheid is niet te meten. RAK ziet duidelijk niet dat terwijl zij kleinzielige opmerkingen zit te maken over accentueerstiften, dat haar echte kapitaal het raam uit vliegt: namelijk medewerkers die zich gewaardeerd voelen.
Nog altijd geen uitnodiging voor een gesprek. Wel een bericht van een HR medewerker dat ze geen gehoor gaan geven aan mijn verzoek om die 25 euro niet uit te betalen. Tot zo ver de geloofwaardigheid van Mw. Koornstra.
Reageren?
Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.