Ondersteuner Hans van den Brink (midden) met Ernest van der Kwast (links) en Gustaaf Peek

Geen geldprijs voor ondersteuners tijdens Nieuwjaarsgala

Tijdens een wervelende show in de aula kregen medewerkers en studenten van de VU allerlei prijzen. Maar er werd wel verschil gemaakt tussen wetenschappelijk en ondersteunend personeel.

In een sneltreintempo werd er op 26 januari een groot aantal prijsuitreikingen doorgejast op het VU Nieuwjaarsgala. Prijzen voor de beste bachelor- en masterscriptie, de StudenTalentprijs, de DocenTalentprijs en de Van der Duyn Schouten Onderwijsprijs. Ook twee ondersteunende medewerkers werden uitgelicht, want zonder secretaresses, schoonmakers, installateurs, bewakers en hosts staat gans het raderwerk stil.

Het was een feestelijk evenement, met veel schwung gepresenteerd door Ernest van der Kwast, die sinds hij in 2016 Vrije Schrijver aan de VU was, blijkbaar zo goed in de smaak is gevallen dat hij steeds weer gevraagd wordt voor dit soort klussen. Er was muziek van jazz-zangeres Dorona Alberti, die onder andere een jazzy vertolking van David Bowie’s Heroes ten gehore bracht, rector Jeroen Geurts zorgde voor wat luchtig vermaak toen hij, in het kader van bewegen op het werk, voordeed hoe je moet squatten. Het publiek dong mee naar de titel Slimste Mens door het antwoord op moeilijke vragen te raden, die tussen de bedrijven door werden gesteld.

Ogen laseren

Er waren flinke geldbedragen verbonden aan de prijzen. Econometrist Merel Stroes kreeg 2.000 euro voor haar bachelorscriptie over wachttijden in de zorg, Jurist Charlotte Parree kreeg hetzelfde bedrag voor haar bachelorscriptie over euthanasiewetgeving voor jonge kinderen. Student geneeskunde Amarylle van Doorn won de StudenTalentprijs van 4.000 euro omdat ze volgens de jury ‘het meest past bij hetgeen waar de VU voor wil staan; op een intelligente manier het debat en de dialoog aangaan.’ Toen een van hen werd gevraagd wat ze met het prijzengeld ging doen, zei ze dat ze haar ogen zou gaan laten laseren.

Universitair hoofddocent Strategic Management Yvette Taminiau won de Van der Duyn Schouten Onderwijsprijs: 7.000 euro om aan haar onderwijs te besteden. De jury ziet in haar ‘een proactief boegbeeld dat de verbinding zoekt’ en het onderwijs met haar unieke aanpak naar een hoger niveau tilt. Rechtendocent Lachezar Yanev – onlangs benoemd tot lid van de Amsterdam Young Academy – kreeg 4.000 euro om aan zijn onderwijs te besteden. De jury prijst hem om zijn interactieve onderwijsmethode, toegesneden op de behoeftes van zijn studenten.

Dinerbon en een ode

De uitverkoren ondersteuners waren gastheer Hans van den Brink, die zich in korte tijd ongelooflijk populair maakte met de zeer warme manier waarop hij iedereen begroet  die het hoofdgebouw binnenkomt, en Evelyne Griffioen, een medewerker van wie niet duidelijk werd welke functie ze bekleedt, maar wel dat ze de spil is van de afdeling waar ze werkt.

Vrije Schrijver Gustaaf Peek droeg een ode aan ze op en ze kregen een dinerbon, maar geen geldbedrag. Dat lijken ze zelf niet erg te vinden. Van den Brink zei althans tegen Ad Valvas dat geld op een gegeven moment op is maar dat een ode van Gustaaf Peek onbetaalbaar is.

Toch suggereert het een hiërarchisch verschil tussen wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke medewerkers. En dat terwijl de VU zelf zegt dat ze ‘niet zonder ondersteuners kan, die allen vanuit hun eigen expertise de VU mee draaiende houden.’