‘Door mijn filmpjes gaan mensen hier studeren’

Econometriestudent Lotte Witké deelt via TikTok tips voor betere studieresultaten: @lotteleert. Ook schreef ze het boek Nooit meer een onvoldoende. De VU is zo blij met haar dat ze de StudenTalentprijs kreeg.

In een van haar TikTok-filmpjes, waarin econometriestudent Lotte Witké studietips geeft, adviseert ze om met drie computerschermen te werken. Witké laat zien hoe ze dat doet: “Dit is het scherm waarop ik typ, het tweede is om dingen op te zoeken en dat is het scherm waarop ik papers lees.” Je kunt dat natuurlijk met één computer doen, dan open je meerdere pagina’s en werk je met een splitscreen. “Maar”, waarschuwt Witké, “dan moet je steeds schakelen tussen pagina’s en tabbladen.” En elke keer wanneer je dat doet, creëer je volgens Witké een “afleidmomentje” voor jezelf.

3 tips van Lotte

1) Ga lekker vroeg naar de UB, zo verzeker je jezelf van een plekje. Moet je naar de wc, vraag je buren even op je spullen te letten.

2) Organiseer een tentamentraining met je vrienden. Bereid allemaal een hoofdstuk voor en leg het vervolgens aan elkaar uit.

3) Kijk naar de oefententamens en highlight welke vragen en termen vaak terugkomen. Neem dan de stof nog één keer door, maar dan met jouw lijstje ernaast. Nu weet je precies waarop je extra nadruk moet leggen.

Daarvoor moet je als student wel een beetje ruim in de slappe was zitten. Niet iedereen kan zich drie computers veroorloven. “Voor de afwisseling promoot ik soms bepaalde producten”, zegt Witké daarover. “Dat doe ik in samenwerking met bedrijven die me benaderen, zoals Apple en Logitech.”

Snacks met eiwitten

Maar met de producten die ze promoot, heeft ze zelf altijd goede ervaringen. Al haar tips, waarvan de meeste niks kosten, zijn ingegeven door weetjes waarvan ze uit eigen ervaring weet dat ze werken. Bijvoorbeeld dat je vlak voor een tentamen geen energie moet halen uit snacks met veel suiker, omdat je dan het risico loopt tijdens een tentamen in een dip te geraken, maar uit eiwitrijk voedsel omdat eiwitten zorgen voor een langere, continue toevoer van energie.

‘Voor het grootste deel heeft mijn research bevestigd wat ik al wist’

Of dat je momentjes voor jezelf moet inplannen om het studeren vol te houden. Even tijd nemen voor je favoriete feelgoodfilm – die van Witké is Mama Mia 2 – of om iets leuks te doen. Ze adviseert om oefententamens te doen alsof het echte zijn, zonder steeds naar de antwoorden te kijken. “Want dan maak je jezelf wijs dat je het al begrijpt.” En zo heeft ze een schat aan tips waarmee ze haar studieresultaten flink heeft opgekrikt.

“Maar ik zou bijvoorbeeld nooit adviseren om je dag in te delen in studieblokjes van 20 minuten, omdat ik zelf niet zo werk.”

Luister naar alfagolven

Witké is er beroemd mee geworden. Op TikTok heeft ze bijna 113.000 volgers en een uitgever benaderde haar met het verzoek een boek te schrijven. Dat werd Nooit meer een onvoldoende. Dat is geen bundeling van haar TikTok-tips, maar een boek met wetenschappelijk onderbouwde adviezen. Wel weer op basis van haar eigen ervaringen.

“Ik heb research ervoor gedaan en weet nu waarom bepaalde dingen werken”, aldus Witké. “Maar voor het grootste deel heeft die research bevestigd wat ik al wist. Ik weet nu welke processen er tijdens het studeren in de hersenen plaatsvinden, of waarom het helpt naar alfagolven te luisteren tijdens het studeren. Namelijk omdat dat een onveranderlijke geluidsstroom is, en je pas wordt afgeleid als het geluid verandert.”

Maatschappelijke impact

De VU is blij met de positieve invloed die Witké heeft op studenten en scholieren in het land, want die reikte haar onlangs de StudentTalentprijs uit, een jaarlijkse prijs van 2.000 euro voor talentvolle studenten met een positieve maatschappelijke impact.

“Studenten hebben me verteld dat ze zich aan de VU hebben ingeschreven vanwege mijn filmpjes”, vertelt ze. Zelf is ze na het behalen van haar bachelordiploma van plan ook haar master hier te doen. “De VU is gemoedelijk en persoonlijk, er is een fijne sfeer, de kwaliteit van de opleiding is goed, dus waarom ik zou ergens anders gaan studeren?”