27 maart 2024

& Maatschappij

Miranda van Holland, 3D-programmacoördinator

‘Film- of spelletjesavonden horen ook in 3D’

Elke vrijdag organiseert debatcentrum 3D een online ‘lockdown game night’. Maar botst dat eigenlijk niet met hun concept? Programmacoördinator Miranda van Holland vindt dat het juist past. ‘De 3D-ruimte komt dan veel beter tot haar recht.’

Lockdown game night Elke vrijdagavond komt een groeiende groep bijeen in Discord. Ruim dertig studenten spelen dan vooral Among Us. Het debatcentrum organiseert ook een schaaktoernooi, waarbij deelnemers kans maken op een geldprijs. Internationale student Nehal Saba organiseert de game night online en 3D houdt zich voornamelijk bezig met de coördinatie en promotie ervan. Je kunt als student deelnemen via de VU gaming discord.

Volgens jullie beschrijving programmeert 3D inhoudelijke debatten over thema’s zoals vrijheid van meningsuiting, racisme, dekolonisatie, diversiteit, sociaal welzijn en studentbetrokkenheid. Daarbij is een game night toch wel een vreemde eend in de bijt?
“Die game night gaat ook erg over welzijn en sociale betrokkenheid. Het is heel lastig om je deel van een grotere groep te voelen op het moment dat je dag in dag uit alleen op je kamer zit. We zijn zo gebonden aan regels die het sociale verkeer ontzettend verstoren, dat het leuk is om een te plek te hebben waar dat ongestoord wél kan gebeuren.”

De game night-deelnemers spelen voornamelijk Among Us. Wat maakt dit spel zo aantrekkelijk voor studenten?
“Ik heb geen idee. Dat is blijkbaar ontzettend populair op het moment. Er komen nu nieuwe verzoekjes binnen voor bijvoorbeeld CS:GO, Monopoly en Uno. En mensen willen ook gaan pokeren.”

Heeft de VU dan geen bezwaar tegen het organiseren van een game night met schiet- of gokspellen?
“Als er honderd studenten een bepaalde game willen spelen, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag? Ik zit zelf niet zo in elkaar dat ik denk dat er dan honderd studenten zijn die potentieel mensen gaan neerschieten als we weer teruggaan naar de campus. Er zal weleens een discussie over komen en die gaan we dan met elkaar aan.”

Op de evenementenpagina van de VU staan zowel de game night als een workshop over uitstelgedrag. Bijten die twee elkaar niet?
“Het is grappig dat je dat zegt, want ik heb deze week een gesprek hierover gehad. Ik werk ook samen met NewConnective, die op dit moment rouwgroepen organiseert. Ik wil dat niet samen in een lijst met de game night zien staan, want dat verhoudt zich niet tot elkaar. Inmiddels hebben we het aanbod onderverdeeld in drie groepen: social events and study associations, lifestyle culture and sports en wellbeing.”

Trekken jullie de stekker eruit zodra de pandemie voorbij is?
“Wat ik het liefst zou willen is dat dit online blijft bestaan voor de mensen die dat leuk vinden. Maar dat we ook op de campus fysiek met elkaar kunnen schaken en Monopoly spelen in 3D.”

Slaat 3D daarmee een nieuwe richting in?
“Het sociale en dat fun-element hebben we ook nodig. Een debatcentrum waar je alleen maar heel stevige, zware dingen aan het doen bent, is niet zo aantrekkelijk. Je moet ook gewoon een leuke film- of spelletjesavond kunnen organiseren. Het moet naast elkaar kunnen bestaan, dan komt de 3D-ruimte ook veel beter tot haar recht.”