16 mei 2024

‘Een studenten-wooncoöp zou fantastisch zijn’

Filmmaker en VU-student Sam van Zoest woont in een wooncoöperatie en denkt dat deze manier van wonen ook voor studenten een oplossing kan zijn. Woensdag wordt zijn documentaire op de campus vertoond.

Filmvertoning in 3D

De film wordt woensdag 8 mei om 16 uur gratis vertoond in 3D, met pizza en drankjes erbij. Sam van Zoest is aanwezig voor een Q&A. Je moet je wel van tevoren inschrijven met dit formulier. De film is 16 en 19 mei ook te zien in Amsterdam-Oost bij het Borneo Architectuur Centrum.

Je hebt een documentaire gemaakt over Wooncoöperatie De Warren. Waar gaat de film over?
“We zijn een groep van 50 mensen die het belangrijk vinden om sociaal, duurzaam en betaalbaar te kunnen wonen. Vaak kun je er daar maar één van kiezen. Wij wilden niet kiezen en op dat moment kun je het beste zelf iets starten. Met de film wil ik mensen inspireren en laten zien hoe wij dat hebben gedaan. We hebben veel obstakels gehad en het heeft zeven jaar geduurd, dus dat is het eerlijke verhaal dat we vertellen.”

Gemiddeld betalen studenten 950 euro per maand voor een studentenkamer of 1300 voor een studio in Amsterdam. Wat ben je maandelijks kwijt aan De Warren?
“Onze kleinste woningen beginnen rond de 550 euro. Dan heb je een kamer met een wasbak en deel je een keuken en badkamer met twee anderen. Een studio met eigen badkamer en keukenblok is 900 euro. Als de lening voor het gebouw over dertig jaar is afbetaald, kunnen we de huur enorm omlaaggooien.”

Kan een wooncoöperatie door studenten worden opgezet?
“Waarom niet? Er ligt wel veel verantwoordelijkheid bij de bewoner zelf, dus bij ons moet iedereen drie uur per week inleggen voor het beheer van het gebouw. Daar is wel echt commitment voor nodig, maar wat dat betreft moet iedereen dit kunnen doen ongeacht opleiding, achtergrond of leeftijd. Het zou heel mooi zijn als er een soort diversiteit komt in wooncoöperaties. Dat je inderdaad een studenten-wooncoöp of een senioren-wooncoöp hebt, of juist een mix daartussen. Dat zou fantastisch zijn.

“Studenten gaan na hun studentenleven vaak over in een individualistischer leven. Ik denk dat ons project ook laat zien dat die overgang niet zo extreem hoeft te zijn. Soms voelt het voor ons – voor mij – alsof we in een studentenhuis wonen. Maar dan op een heel volwassen manier.”

Sam van Zoest (30)

2023 – heden
Master Environment and Resource Management, VU

2016 – heden
Filmregisseur met (korte) films in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Thailand, Duitsland, India en Griekenland

Uitwisselingsstudent aan het Srishti Institute of Art, Design and Technology

2014 – 2018
Bachelor film en televisie aan de Universiteit van Edinburgh

Dit is de langste film die je hebt gemaakt. Was het ook de uitdagendste?
“Ja, hoe langer een film, hoe meer werk. Het is lastig om de aandacht van de kijker 75 minuten lang vast te houden. Ik had 500 uur archiefmateriaal en het kostte een jaar om dat te bekijken, zelfs met hulp van AI.”

AI? Kun je dat toelichten?
“Er waren veel vergaderingen, tijdens corona ook via Zoom. Dus ik heb met AI transcripties gemaakt en die geanalyseerd op bepaalde thema’s en woorden die terugkwamen. Zo kon ik met behulp van AI goed zoeken naar wat ik nodig had.”

Je lijkt aardig succes te boeken met je films. Waarom studeer je nu nog Environment en Resource Management aan de VU?
“Ik was veel films aan het maken over het onderwerp klimaatverandering en ik merkte dat ik daar meer kennis over wilde, vooral wetenschappelijke kennis. Een kunstopleiding traint je om op een organische, emotionele en associatieve manier te denken. Ik had de behoefte om ook meer academische vaardigheden te ontwikkelen. Ik blijf wel een filmmaker, dus ik wil niet duurzaamheidsconsultant of zo worden.”

Stel je hebt een onbeperkt budget, wat is dan je droomproject?
“Ik zou heel graag een scifi-film in de ruimte maken, die dan eigenlijk over de aarde gaat. En ik ben bezig met een roman over een zeilreis van een jaar die ik met mijn ouders maakte toen ik acht was. Ik was heel stil en verlegen als kind en sprak eigenlijk niet over mijn gevoelens. Daar een film over maken die zich afspeelt in het jaar 2001 lijkt me een fantastisch project.”