17 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Feestende Uilensteders houden buren uit hun slaap

Nu studenten weer van alles mogen, is het een uitbundige boel op Uilenstede. Niet tot ieders genoegen. ‘Student zijn is geen vrijbrief om je asociaal te gedragen’.

Bewoners van Uilenstede maken het te bont, volgens andere bewoners. Als het mooi weer is, slepen ze geluidsinstallaties naar buiten om te feesten op het grasveld voor het sportcentrum, en dat gaat door tot ver na bedtijd. ‘Ik ben het echt behoorlijk zat aan het worden en mijn buren ook’, schrijft een bewoner op de pagina van Campus Uilenstede, een besloten groep op Facebook. Ze laat weten dat de politie en de huisbaas van Uilenstede, Duwo, op de hoogte zijn gesteld.

De vrouw, een student die niet met haar naam in Ad Valvas wil, krijgt bijval, maar andere leden van de Facebook-groep vinden dat ze niet op een studentencampus moet gaan wonen als ze niet tegen rumoer kan.

Asociaal

“Student zijn is geen vrijbrief om je maar asociaal te gedragen”, zegt de vrouw aan de telefoon. “Er zijn hier genoeg studenten met een iets andere levensstijl, masterstudenten, phd’s die proberen hun onderzoek af te ronden. Bij mij gaat elke ochtend om half zeven de wekker, net als bij mijn buren. Ik vind dat je een beetje rekening moet houden met elkaar. Ook op een studentencampus heeft iedereen recht op woongenot, niet alleen de mensen die van harde bassen houden.”

Ze heeft de politie gebeld, maar die heeft genoeg te doen in de regio, nu iedereen weer losgaat na anderhalf jaar verplicht Netflixen. “Die komt na drie uur een keer langs, waarschuwt de boosdoeners en als ze weg is, gaat de muziek gewoon weer op hard.” Duwo doet ook niet genoeg, volgens de vrouw. “Die hebben een slappe mail aan alle bewoners gestuurd met het verzoek aan andere mensen te denken. Die gaat dus bij iedereen meteen de prullenbak in.”

Het zijn niet constant dezelfde bewoners die lawaai maken. “Als je ze aanspreekt, reageren ze vaak verbaasd want ze organiseren één keer een feestje en dan wordt er meteen geklaagd. Maar elke dag is er dus weer een andere groep die één keer een feestje heeft. En zo is het constant raak.”

Het was niet altijd zo op Uilenstede. “Dit is iets van de laatste maanden, sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen. Ik begrijp dat wel, mensen hebben zich anderhalf jaar in moeten houden. Maar tot uiterlijk elf uur ’s avonds lijkt me redelijk. Daarna moet het stil zijn.”

Feesten en beesten

“Het is een lastig probleem”, zegt Marja Weverling van studentenhuisvester Duwo. Ze heeft begrip voor degenen die vroeg op moeten, maar snapt ook dat studenten nu uit de band springen. “Ze hebben anderhalf jaar opgesloten gezeten, hadden bij het minste of geringste een BOA in hun nek, moesten digitaal tentamen doen… nu willen ze feesten en beesten. We zijn allemaal jong geweest, nietwaar.”

Duwo vraagt alle bewoners om rekening met elkaar te houden. “We waarschuwen studenten ook dat ze een boete wegens geluidsoverlast kunnen krijgen van de politie, dat is toch zonde van je zuurverdiende geld, als je net eindelijk weer je bijbaantje terug hebt.” Meer kan de woningbouwvereniging niet doen. “We kunnen moeilijk mensen in de cel gaan gooien of hun huis uitzetten”, aldus Weverling.

Maar kan Duwo geen toezichthouder in dienst nemen, een vriendelijke persoon met autoriteit, om mensen aan te spreken als ze in hun enthousiasme hardwerkende Uilensteders uit hun slaap houden? “Prachtig idee”, vindt Weverling, “maar daar hebben we de middelen noch de mensen voor.” Kom, kom, zo armlastig is Duwo ook weer niet. “Dat is waar, maar je kunt dit niet allemaal op het bordje van de verhuurder leggen. Je moet op Uilenstede gezamenlijk optrekken, in gesprek blijven met elkaar. We zijn niet alleen op deze aardkloot.”