19 april 2024

Mirjam van Praag en Vinod Subramaniam praten met de eerstejaars

Eerstejaars Twente-bachelor blij dat ze in Amsterdam kunnen studeren

De eerstejaars van de nieuwe bachelor mechanical engineering lunchten vandaag met de rector en voorzitter van de Vrije Universiteit. De VU en de Universiteit Twente vierden daarmee de start van de gezamenlijke bachelor, die meer scholieren moet overhalen voor een technische studie te kiezen.

“Ik vind techniek leuk en hoe machines werken, maar Twente, Delft en Eindhoven zijn zo ver weg”, zegt student Britte Klijn. “Gelukkig kan ik dit aan de VU doen. Er zijn alleen wat kleine dingetjes met inschrijven op twee plekken en zo. Bij Twente was het allemaal heel duidelijk, maar op de VU kreeg ik pas deze week mijn studentenkaart en VUnet-ID.”

De eerste week van de nieuwe gezamenlijke opleiding van de Universiteit Twente (UT) en de Vrije Universiteit zit erop. Om de start te vieren lunchen de zestig studenten met elkaar, docenten, betrokken onderwijsmensen en bestuurders. Ook de VU-voorzitter en rector eten een broodje mee.

We verbleven in lodges, waarin we met z’n vijftienen op een zaal sliepen

Slaapzaal

Klijn vertelt dat ze vorige week ook al een paar dagen in Twente zijn geweest. Een kwart van de colleges wordt daar gegeven, wat betekent dat de studenten eens in de twee weken twee dagen in Enschede zitten. “We verbleven daar in lodges, waarin we met z’n vijftienen op een zaal sliepen. Gezellig… Ik heb daardoor wel direct goed contact met mijn medestudenten.”

Die intieme sfeer is voelbaar. Ook al is de studie nog maar krap een week bezig, de studenten zitten ontspannen in groepjes te kletsen en te lachen en er is geen eenzame ziel te bekennen. “Het is moeilijker om geen vrienden te maken dan wel”, grapt er een.

Talent verliezen

De bachelor is een opleiding van de UT en de studenten volgen dezelfde vakken als in Enschede, maar dan aan de VU en soms in een wat andere volgorde. Een groot deel van de docenten komt van de UT en ook de manier van onderwijs geven, vooral in projecten, is volgens het zogeheten Twents Onderwijs Model. De VU geeft de vakken academische vaardigheden en doet de wiskundige onderdelen.

“Met deze opleiding willen we in een maatschappelijke behoefte voorzien”, zegt Pieter Roos, die vanuit de UT locatiedirecteur is van de opleiding aan de VU. “In Noord-Holland zijn er wel in techniek geïnteresseerde studenten, maar veel vinden de technische universiteiten te ver weg. Daarmee gaat technisch talent verloren voor de maatschappij. En natuurlijk hopen we daarnaast dat de studenten uiteindelijk doorstromen in een master aan de VU of in Enschede.”

Gewoon Amsterdam

VU-voorzitter Mirjam van Praag en rector Vinod Subramaniam staan te praten met een groepje mannelijke studenten. “Waarom koos je voor deze opleiding?” vraagt Subramaniam. “Gewoon: Amsterdam”, zegt een van de studenten. De rest knikt. Het valt stil. “Was de expeditie naar Twente vorige week leuk?” vraagt Van Praag? “Echt wel!” zegt een. “Het was heel gezellig in de lodge.” En een ander: “Het zou wel fijn zijn als we een vergoeding voor de lodge kregen. Het is misschien per nacht niet heel duur, maar het telt toch op. En je kunt naast deze studie ook niet echt werken.”

Ik wil iets technisch doen en thuis blijven wonen

Aan de tafel ernaast zitten zes studenten te kletsen. Hun eten is op. “Iedereen die je spreekt zal hetzelfde zeggen: ik wil iets technisch doen en thuis blijven wonen”, zegt Bo de Boer. “Het lijkt me gewoon heel heftig om tegelijk aan een studie te beginnen en ook je eigen huishouden helemaal te moeten doen. Dit is veel relaxter. ’s Avonds kom je in je eigen huis en staat er eten op tafel.” Haar tafelgenoten denken er precies zo over.

Soort thuis

Ze kenden elkaar nog niet voor ze gingen studeren. “Je wordt zo’n beetje geforceerd om vrienden te worden, omdat je ook kamergenoten bent in Twente en samen reist”, aldus De Boer. “Je bent nooit alleen”, beaamt Rutger de Vos. “En zestig studenten is ook niet heel veel. Het voelt als een soort thuis”, zegt Elena Lopez de Ayala. De Boer: “Er komt ook nog een commissie hier van de studievereniging in Twente. Die gaat activiteiten organiseren in Amsterdam.”

UT-docent Jurnan Schilder vindt het reizen tot nu toe heel goed te doen. “Er is een directe intercity van Enschede naar Amsterdam-Zuid. Dus ik kan twee uur lang ongestoord werken en lezen. Het is ook zo georganiseerd dat ik op dinsdagmiddag en woensdag lesgeef, dus ik hoef maar één keer per week op en neer. Hij mag zijn overnachting declareren. “Vanochtend heb ik voor het eerst op mijn flexplek op de VU gezeten. Dat was heel leuk. We zijn ondergebracht bij natuurkunde. De secretaresse hier is even aardig als die bij ons.”