18 april 2024

V.l.n.r.: Maria Bianka Lojanica, Gillis Kruisselbrink en Diede Commandeur

Gaan ze de Universiteitsquiz winnen?

Drie studenten van de VU strijden de komende weken op tv tegen andere universiteitsteams in de Nationale Universiteitsquiz. De VU stond ze bij in de aanloop naar de opnames. Maar hoe bereid je je op zoiets voor?

“We wisten dat het kennisvragen zouden zijn, maar je weet nooit wat voor soort vragen ze precies gaan stellen”, zegt Gillis Kruisselbrink (19), derdejaars econometrie en ook student in het honoursprogramma. De VU vroeg de drie teamgenoten waar ze meer over zouden willen weten en koppelde ze aan een deskundige.

“Ik heb kunstgeschiedenis gezegd. Daar weet ik heel weinig van”, grinnikt Diede Commandeur (19), tweedejaars economie. “Ik werd gekoppeld aan mevrouw Wallert, die ook de kunstcollectie van de VU beheert. Ze raadde me een heel dik boek aan. Dat ben ik toen gaan lezen. Gelukkig zaten er ook veel plaatjes in.”

Beroemde experimenten

Kruisselbrink wilde meer weten over psychologische experimenten en kreeg door een hoogleraar filmpjes doorgestuurd van een aantal proeven, zoals het beroemde gevangenisexperiment van de Stanford-psycholoog Philip Zimbardo. Ze kwamen ook nog een keer met de hoogleraren en de rector samen om hun vragen te behandelen. “De rector stak ons nog een hart onder de riem en wenste ons veel succes.”

Achteraf gezien zaten er geen vragen in de quiz die de twee wisten te beantwoorden door de voorbereiding. “Maar het is wel leuk dat ik nu meer weet over kunst”, zegt Commandeur. “Je kunt je kennis misschien nog wat bijschaven”, zegt ook Kruisselbrink, “maar je moet ook gewoon erin stappen en hopen dat het goed gaat.”

Krant lezen

Kruisselbrink denkt dat hij veel weet door een brede interesse. “Als je veel de krant leest, pik je altijd ergens wel iets op.” Hij vermoedt dat hij ook wel een goed geheugen heeft. Commandeur looft de leraren op de middelbare school die extra dingen vertelden omdat ze dat zelf leuk vonden. “En willekeurige boeken lezen helpt ook. Mijn moeder had ooit de kinderversie van een mooi verhaal gekocht en doordat ik dat boek had “Als de uitzendingen net zo leuk zijn als de opnames, dan zijn ze ook leuk om te kijken” gelezen, wist ik een vraag.” Hij mag alleen niet vertellen om welk verhaal het gaat.

De studenten mogen niks verklappen over de quiz, geen vragen en al helemaal niet de uitslag. Af en toe kijken ze elkaar aan: kunnen we dit zeggen? Commandeur vindt het niet zo moeilijk om niks te vertellen. “Zolang mensen er niet naar vragen, kan ik me goed stilhouden”, grapt hij. Hij heeft alleen zijn familie verteld dat hij meedoet met de quiz, van zijn vrienden bijna niemand. “Niet alle dingen gingen even goed. En ik ben er niet zo mee bezig dat mensen moeten kijken.”

Slappe lach

“Als de uitzendingen net zo leuk zijn als de opnames, dan zijn ze ook leuk om te kijken”, vindt Kruisselbrink. “Dus ik heb wel verteld dat ik op tv te zien ben.” De strijd tegen de andere universiteiten was niet alleen een wedstrijd, maar ook heel gezellig. Commandeur: “De eerste aflevering tegen Eindhoven was wat dat betreft een hoogtepunt. Ik had echt de slappe lach.”

Beide studenten zijn blij dat ze er met z’n drieën zaten. “Vooral de alfa-onderwerpen moesten we echt maar net weten, want geen van ons is een alfa”, zegt Kruisselbrink. “Maar met z’n drieën was er bijna altijd wel iemand die het antwoord wist.” “Gillis was zeker in de laatste aflevering goed op stoom”, zegt Commandeur. “Zonder hem was het heel slecht gegaan.”