19 september 2024

Column
& Blog

USR / USC Universitaire Studentenraad / University Student Council

Maak deze wereld een beetje beter

Hoe werd deze jongen uit een klein stadje uit Midden-Java voorzitter van de universitaire studentenraad aan de Vrije Universiteit? En waarom?
Mijn vader was een succesvolle selfmade zakenman die me veel leerde, maar mij naar de universiteit sturen stond niet hoog op zijn lijstje. Als eerstegeneratiestudent moest ik behoorlijk wat obstakels overwinnen. Na een aantal jaar studeren in de VS moest ik zelfs stoppen met de opleiding om voor het familiebedrijf te zorgen en later begon ik mijn eigen bedrijf. Tijdens de coronajaren, toen ik al in Nederland woonde en de zaken extreem traag gingen, kreeg ik de kans om mijn droom opnieuw na te jagen. Vorig jaar heb ik de bachelor biomedische wetenschappen afgerond. Nu ben ik tweedejaars master oncologie; ik combineer mijn studie zoveel mogelijk met mijn bedrijf in meubelontwerp en -productie.

Door de jaren heen ben ik de VU gaan waarderen als een plek die me intellectueel heeft uitgedaagd. De warme en gastvrije gemeenschap met zoveel diversiteit koester ik. Ik ben nog steeds Nederlands aan het leren – “ik doe mijn best” – maar het is heel fijn om me desondanks geaccepteerd te voelen.

Een deel van mijn verhaal en mijn prestaties zijn misschien voortgekomen uit geluk en de steun van mensen om me heen, maar het meeste komt door mijn persoonlijke drive en toewijding. Eén ding dat ik van mijn vader heb geleerd, is dit: als je kunt, draag dan bij aan je gemeenschap. Ik heb veel ontvangen van mijn partner, familie, vrienden en ook van de academische omgeving. Dus als ik kan, wil ik ook iets terugdoen. Als wij niet proberen om deze wereld een beetje beter te maken, waarom zijn we dan hier? Daarom werd ik lid en voorzitter van de facultaire studentenraad van de Bètafaculteit in mijn tweedejaars bachelor. En dat is precies dezelfde reden waarom ik nu bij de universitaire studentenraad zit. Juist in deze tijden van forse bezuinigingen wil ik strijden voor het behoud van de onderwijskwaliteit en het welzijn van studenten.

Ik heb gezien dat de stem van studenten belangrijk is en serieus kan worden genomen. Samen met mijn mederaadsleden zullen we input van studenten verzamelen en actief betrokken zijn bij de discussies over het beleid van de universiteit. Onze voltallige raad zal er alles aan doen om de belangen van studenten te beschermen. Wie je ook bent of hoe je hier terecht bent gekomen: als we onze ervaringen en ideeën delen, kunnen we de universiteit nog beter maken.