9 mei 2024

Weer stemt medezeggenschap UvA tegen bètaverhuizingen

In de hoop dat de gezamenlijke vergadering van ondernemings- en studentenraad van de UvA toch zou instemmen met het bètaverhuisplan paste het college van bestuur het nog enigszins aan. Maar die hoop was ijdel, blijkt nu.

In totaal 10 leden van de centrale studentenraad stemden tegen de verhuisbegroting, en van de medewerkers stemden 9 voor, 3 tegen en 1 blanco, meldt universiteitsblad Folia. Zonder instemming van de medezeggenschap kan de universiteit de plannen niet gaan uitvoeren.

De Amsterdamse bèta’s hebben al jaren plannen om samen te werken, maar met name de studenten van de UvA liggen steeds dwars. Eerst hielde ze een volledige fusie van de bètafaculteiten van de VU en de UvA tegen, waarna er per discipline plannen gemaakt werden voor samenwerking.

Informatici mogen niet weg

Een belangrijk onderdeel van de uiteindelijke plannen is dat de natuurkundigen, theoretisch chemici en aardwetenschappers van de VU zouden verhuizen naar het Science Park. Daarvoor in de plaats zouden de informatiewetenschappers van de UvA naar de Zuidas komen. Maar daar steekt de medezeggenschap, en met name de studenten, nu weer een stokje voor.

Ook op facultair niveau was de medezeggenschap aan de UvA verdeeld en hoewel de geluiden aan de VU positiever waren, werden ook hier veel mitsen en maren geuit.

Vandaag zal er meer bekend worden over de gevolgen van de stemming van de medezeggenschap.