9 mei 2024

VU niet blij met academisch café De Verrekijker

De ruimte naast de Spar wordt sinds vanochtend vroeg bezet door aanhangers van De Nieuwe Universiteit VU. De universiteit is op de hoogte van de actie, maar wil inhoudelijk nog niet heel veel kwijt. “We vinden het netjes om eerst met de studenten te gaan praten”, aldus VU-woordvoerder Aukje Schep.

Leegstaande ruimte

Hoewel de bezetters de al twee jaar leegstaande ruimte een bestemming willen geven – door het te gebruiken als academische café De Verrekijker – is Schep niet blij dat de studenten zomaar een ruimte bezetten. Maar ook hier wil de VU nog niet veel over zeggen. “De beveiliging is inmiddels langs geweest en iemand van huisvesting. Zelf gaan we vandaag nog met ze in gesprek.”

Standpunten

Schep verwacht niet dat de VU verrast zal worden door de standpunten van de bezetters. “Het zijn studenten uit dezelfde groep die al gesprekken heeft gehad met het college van bestuur. Dus we weten wel wat ze willen.”