19 juli 2024

VU houdt Israël-debat op 15 juni

Er komt een VU-debat over de Israëlisch-Palestijnse kwestie. “Over hoe de VU met dergelijke controversiële onderwerpen moet omgaan”, aldus Jaap Winter, voorzitter van het college van bestuur. Het debat wordt op 15 juni gehouden, dezelfde dag als de het Summerbreak-festival, om 17 uur in het Auditorium. “Ik heb een conceptprogramma gezien, maar ik weet niet uit mijn hoofd wie er precies komen spreken.”

In elk geval spreekt er een vertegenwoordiger van de Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina, die het in januari verboden werd een bijeenkomst over een academische Israël-boycot in de VU te houden, nadat er ophef over was ontstaan. Er spreken ook enkele wetenschappers.

Academische boycot

Wie op dat debat de onwenselijkheid van een academische boycot komt beargumenteren, weet Winter niet uit zijn hoofd.

Intussen is op de gezamenlijke vergadering van het college, de or en de studentenraad voor de tweede keer de behandeling van een brief van de ondernemingsraad en de universitaire studentenraad over het verbod van de SRP-bijeenkomst uitgesteld, vanwege het uitlopen van de discussie over de manier waarop de faculteiten moeten worden bestuurd.

Gedragscode

In de brief aan het college kraakten or en studentenraad kritische noten over het afgelasten van de bijeenkomst (die toen elders werd gehouden) en het college heeft in een antwoord daarop inmiddels laten weten dat het een gedragscode wil om in een veilige omgeving te kunnen debatteren op de VU-campus.