20 mei 2024

Verhuisplan Amsterdamse bèta’s eindelijk concreet

Eindelijk ligt er nu een concreet verhuisplan voor de bèta’s van de UvA en de VU. Een aantal bewegingen zat al langer in de planning: die van de informatici van de UvA hiernaartoe bijvoorbeeld en die van de aardwetenschappers, natuurkundigen en theoretisch scheikundigen van de VU naar het Science Park.

Maar in de eerdere plannen stond ook dat de ecologen en IVM-ers van de VU naar de UvA zouden gaan en de neurobiologen van de UvA hiernaartoe zouden komen. Die verhuizingen zijn buiten dit besluit gehouden, al staan ze nog wel in de planning voor rond 2023. “Heel vervelend dat dat nu is uitgesteld”, zegt decaan Guus Schreiber van Exacte Wetenschappen, “de plannen komen echt van onderop, maar al die bewegingen hangen allemaal van elkaar af, dus als er ergens tegenstand is, kan ook de rest niet doorgaan.” Waar die tegenstand dan precies zit, wil de decaan niet zeggen. “Er is al zoveel framing geweest, die hele bètasamenwerking is een politieke speelbal geworden.”

Informaticastudenten komen later

Heet hangijzer is het onderwijs van informatica en informatiewetenschappen. Moeten de UvA-studenten straks tegen hun zin hun studie afmaken op de VU-campus? Schreiber: “Het plan is dat het onderwijs van  informatica en informatiewetenschappen vanaf 2019 naar de VU komt.” Nog niet duidelijk is of informatica en informatiewetenschappen van de UvA en de VU in de bachelor gezamenlijk een zogeheten joint degree gaan aanbieden, of dat ze hun onderwijsprogramma’s zo onderscheidend maken dat ze geen concurrent zullen zijn van elkaar. “Daar zijn de opleidingen nog niet uit”, aldus Schreiber.

Nu de medezeggenschap nog

De plannen [pdf] hebben de status van voorgenomen besluit van de gezamenlijke colleges van bestuur van de VU en de UvA. Daarop heeft de medezeggenschap van de VU adviesrecht. De medezeggenschap van de UvA kan meer roet in het eten gooien, omdat ze instemmingsrecht heeft over de financiële kant van de plannen.

De VU-medewerkers die naar de UvA gaan en de UvA-medewerkers die naar de VU komen, blijven overigens gewoon in dienst van hun oude werkgever.