20 mei 2024

’s Werelds beste ondernemer met vogelverschrikker

De vogelverschrikker is al zo oud als de oorlog tussen boeren en vogels, maar dat betekent niet dat het product uitontwikkeld is. Sterker nog, door gebruik te maken van de moderne technieken is het Steinar Henskes (24) gelukt om de beste student-ondernemer ter wereld te worden.

Zijn in 2012 opgezette Bird Control Group produceert lasers die vogels op een diervriendelijke manier wegjagen van bijvoorbeeld luchthavens. Nadat de student International Business Administration eerder al de beste student-ondernemer van Nederland werd, versloeg hij in totaal zo’n tweeduizend concurrenten op het wereldpodium in Washington. Dus mag hij zich Student Entrepreneur of the World noemen.

Avocadozaden

“Dat was best een kick”, zegt de inmiddels uit Amerika teruggekeerde Henskes. “Er stonden ondernemers van over de hele wereld. Van Nepal tot Canada.” De bedrijven waar hij tegen streed waren bovendien heel divers. “Er was een softwarebedrijf, een webshop met daarbij een eigen kledingmerk en een bedrijf dat biologisch plastic maakt uit avocadozaden.”

Wereld Natuur Fonds

De vogelverschriklasers van Bird Control Group kunnen op veel gebieden worden ingezet. Niet alleen in de landbouw en de luchtvaart, maar ook in de olie- en gasindustrie en de visserij. “Per jaar sterven er zo’n 300.000 vogels die afkomen op het vis in de netten van vissers. Daar zitten ook beschermde diersoorten tussen, albatrossen bijvoorbeeld. In samenwerking met onze partner SaveWave passen we daar de lasers ook toe. We hebben daarvoor de erkenning gekregen van het Wereld Natuur Fonds op het gebied van effectiviteit, diervriendelijkheid en innovatie.”

Zaklamp

Bird Control Group heeft drie verschillende typen producten. “We hebben de handlaser, dat is eigenlijk een soort zaklamp. Die is bedoeld voor directe interventie. Daarnaast hebben we de automatische systemen, die als het ware 24 uur per dag een gebied kunnen claimen en dus vooral preventief handelen. Verder leveren we ook software, waarmee de klanten statistieken kunnen vergaren en loggen en hiermee vanaf verschillende locaties realtime kunnen communiceren.”

Early adopters

Voor Henskes is na het winnen van de prijs voor ’s werelds beste student-ondernemer tijd om met zijn bedrijf de volgende stap te zetten. “We hebben nu in Boston een kantoor geopend en hebben klanten in 68 landen, daartussen zitten ook multinationals. We hebben nu vooral de early adopters, maar we willen nu in al die landen meerdere klanten.”