18 april 2024

Rumoerig moment voor Palestina tijdens de lunch

Een stuk of veertig studenten voor rechtvaardigheid in Palestina protesteerden vandaag in het VU-restaurant.

Menigeens lunchmoment werd vandaag verstoord door een protestoverval van de Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina in het VU-restaurant. Ze hingen een spandoek op met het opschrift ‘Existence is Resistance’ en een Arabische tekst daaronder. Iemand droeg een bord met het opschrift ‘Decolonization is not Theory’. Ook de controversiële ‘From the River to the Sea..’-leus werd gescandeerd.

Een jongeman met een keffiyeh voor zijn gezicht riep door een megafoon dat de VU geen ruimte laat voor debat over de Israëlische oorlog tegen Gaza. “Hey VU, shame on you” klonk het uit een stuk of veertig kelen. VU werd uitgesproken als Voe, anders rijmt het niet.

Palestijnse stemmen

De VU verbood vorige week uit angst voor polarisatie een zogenaamde teach-in over de situatie in Gaza. Eerder al zijn acties en bijeenkomsten van de Studenten voor Rechtvaardigheid door de VU verboden. De groep vindt dat de VU Palestijnse stemmen onderdrukt, staat in de aankondiging van de protestactie van vandaag. Ook protesteert de groep tegen de samenwerking tussen de VU en Israëlische universiteiten en bedrijven.

De VU voert als argument ook aan dat Joodse studenten en docenten zich door acties voor Palestina onveilig voelen, maar in Ad Valvas zeiden de Joodse VU-wetenschappers Patricia Schor en Pepijn Brandon vorige week dat universiteiten zich moeten schamen voor het verbieden van het debat. In NRC pleitte een 20-tal Joodse wetenschappers en studenten voor stellingname van de universiteiten in de kwestie.

Gezichtsbedekking

Bijna alle demonstranten in het VU-restaurant hadden hun gezicht bedekt, want opkomen voor de Palestijnen is mooi, maar je moet ook aan je carrière denken. Ondanks de megafoons was het allemaal slecht te verstaan wat er werd gezegd. Iemand vertelde over de systematische schending van de rechten van Palestijnen door Israël. Om de demonstranten heen bleven studenten onverstoorbaar hun spaghetti naar binnen lepelen. Er werd wel veel gefilmd en gefotografeerd met mobiele telefoons.

Marcel Nollen van het college van bestuur kwam kijken, vergezeld door wat mensen van de beveiliging, de facilitaire campusorganisatie en communicatie & marketing. “Zolang ze zich gedragen, laten we ze hun gang gaan”, zei Nollen.

Dies natalis

Vanwege de viering van de dies natalis, vandaag in de aula, was er al veel beveiliging op de campus. “Dat is tegenwoordig nodig”, zei iemand van communicatie. Iedereen keek de boel aan, liet de groep uitrazen en na een klein uur was het voorbij.

In de Aurorazaal, bij het VU-restaurant, was de universitaire studentenraad aan het vergaderen over seksueel overschrijdend gedrag, alcoholbeleid, ICT-kwesties en de accommodatie van studenten met aandachtsstoornissen en dyslexie en dergelijke tijdens tentamens. De vergadering werd kort geschorst en ging weer verder zonder dat er over de demonstratie werd gesproken.

5 reacties

1. Ik vind de toon van dit artikel nogal flauw en denigrerend. Zo van ‘haha’. Maar zo ‘haha’ is het voor mij niet dat mensen het gevoel hebben gezichtsbedekking te moeten dragen op een vrije plek als de universiteit, uit angst voor eventuele consequenties op carrièregebied. Blijkbaar voelen ze de noodzaak om op deze manier te protesteren omdat ze zich niet gehoord voelen, en dit artikel bewijst precies hun punt.

2. Sinds 7 oktober gaat er een golf van Jodenhaat door de Westerse wereld, niet in de laatste plaatst op de universiteiten en vanuit islamitische hoek. In Amsterdam vonden moslims het nodig om uitgerekend op Plein 40-45(!!) te demonstreren. Hier moesten de vrouwen, gescheiden van de mannen, achter hekken staan. In Rotterdam werd vorig weekend een demonstratie georganiseerd door extremisten (Samidoun, BIJ1) en islamisten (Milli Görüs, DENK, NIDA, Middenweg). De SP schrok hier zo van dat ze afhaakte. Net als nu op de VU werd eerder ook al op de UvA de leus ‘From the River to the Sea..’ geroepen die in ongeveer de hele beschaafde wereld wordt gezien als een geweldsoproep tegen Joden in Israel. Dit alles heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de grote verkiezingswinst van de PVV.

3. Er is geen persoon in de VU directory met de naam Eddie Brendel. Toevallig zijn er veel anti-Palestijnse commentaar geplaatst met deze naam.

4. Als je met mond maskers/ of sjawls voor je gezicht demonstreert: is dat niet even anoniem als een pseudoniem? Misschien denkt Eddie Brendel wel, ‘ ja, doei, voor ik het weet heb ik een steen door mijn ruit omdat ik ANDERS denk dan wat de woke maffia vindt.’
    Want zo werkt dogma doorgaans: Denk hetzelfde of anders.
    My 2 cents.

5. Hulde aan de mensen die moedig zijn geweest om deze sit-in te houden. Zoals de afgelopen verkiezingen hebben getoond, is Nederland nog gevuld met racisme en moslim-haat, en als je men erop attendeert, wordt je zelfs door niet-PVV-stemmers de mond gesnoerd omdat we “naar elkaar moeten luisteren.” Goed dat de mensen van de sit-in zich niets van hebben aangetrokken van wat in feite een versnoeing van de mond is, zeker met de verbieding van de Teach-In.