Teach-in over Gaza mag niet op de VU plaatsvinden

De teach-in ‘Gaza in Context’ die op 17 november in het hoofdgebouw zou plaatsvinden, zal nu buiten de VU gebeuren.

Op het evenement, georganiseerd door medewerkers van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en de Faculteit der Sociale Wetenschappen, zal onder andere VUmc-promovenda Sara Rachdan spreken. Zij stond centraal in de commotie rondom de recente klimaatmars. Ook Yolande Jansen staat op het programma, bijzonder hoogleraar Humanisme in relatie tot religie en seculariteit.

Om het evenement op de VU te laten plaatsvinden, had de universiteit randvoorwaarden opgesteld. Volgens de VU is er daarover geen overeenstemming bereikt met de organisatoren, waardoor de teach-in nu een ‘teach-out’ is geworden. Deze teach-out vindt plaats op 17 november om 17:30 en wordt gefaciliteerd door The Black Archives in Zeeburg.

‘Verdere polarisatie voorkomen’

‘Waar er in de publieke ruimte plaats is voor activisme, willen wij ons binnen de muren van de universiteit richten op een dialoog die gericht is op het delen van kennis, op het vergroten van wederzijds begrip, door te luisteren naar elkaar. Hierbij is het waarborgen van (sociale) veiligheid en het voorkomen van verdere polarisatie binnen onze academische gemeenschap een fundamentele randvoorwaarde’, schrijft de VU in een verklaring.

Hoogleraar Global History Pepijn Brandon, medevoorzitter van de teach-out, zei pasgeleden nog dat universiteiten zich moeten schamen “dat de hele samenleving het daarover kan hebben, behalve aan de universiteit. Daarmee verzaken de universiteiten hun academische plicht.” Hij ondertekende samen met andere Joodse academici en studenten een brief waarin staat dat universiteiten stelling moeten nemen tegen Israël. Voormalig CvB-voorzitter Mirjam van Praag ondertekende een andere brief, die stelt dat universiteiten onveilig zijn voor Joodse mensen.

4 reacties

1. Na de terreuraanslag van Hamas op 7 oktober zei Sara Rachdan: „This is finally Palestinians taking action towards the occupation. Please support the resistance.“ Ze noemt de Palestijnse terrorist en vliegtuigkaper Leila Khaled “inspiring” en ze bagatelliseert de Holocaust door de oorlog die Israel’s nu voert tegen Hamas te vergelijken met wat de nazi’s deden in concentratiekamp Auschwitz, waar meer dan een miljoen Joden zijn vermoord. De beslissing van de VU om deze bijeenkomst niet in het eigen gebouw te willen is de enige juiste. Op de VU kan geen plaats zijn voor extremisme.

2. VU must be and stay a safe place where discourse can be discussed in a an academic way. It is paramount for science. Discours should be part of the academic DNA all meanings should be possible without the risk of getting attacked. As soon as (groups of) people start demanding (dictating) what is allowed or not, academia cease to exist. Just as with the woke dogma, personal attacks, threats and violence will become the norm if boards and society won’t make a sound stand against it. So much for a safe inclusive place where everybody is welcome, no matter, ethnicity, religion, conviction, personal believe or preference. Deeds must have consequences. Those who call for violence against other (groups of) people, or perpetrate it, should be barred from the universities.