19 april 2024

Raad van State vergaderzaal

Raad van State wil helderheid over medezeggenschap bij kwaliteitsinvesteringen

Het leenstelsel zou honderden miljoenen euro’s opleveren en die moesten hogescholen universiteiten aan de kwaliteit van het onderwijs besteden. Dat geld blijft, maar de voorwaarden verdwijnen. Waarom eigenlijk, vraagt de Raad van State.

Onder de noemer ‘kwaliteitsbekostiging’ krijgt het hoger onderwijs honderden miljoenen euro’s die onder meer in overleg met de medezeggenschap aan de kwaliteit van het onderwijs moeten worden besteed.

Want dat was ooit de ruil: studenten verliezen hun basisbeurs, maar daar staat grotere zeggenschap over de besteding van de opbrengsten tegenover. Het extra geld zou tot beter onderwijs moeten leiden.

Behouden

Nu is de basisbeurs terug. Het extra geld blijft wel behouden voor het hoger onderwijs, maar het kabinet wil de voorwaarden aan de besteding weer schrappen. Dat staat in een wetsvoorstel waarover de Raad van State deze week advies uitbracht.

De raad plaatst vraagtekens. Volgens het kabinet heeft de kwaliteitsbekostiging immers gewerkt. Het gesprek over de kwaliteitsplannen heeft de betrokkenheid van personeel en studenten bevorderd. Waarom komt er dan een einde aan?

Het kabinet noemt de ‘regeldruk’ als argument en meent bovendien dat de onderwijsinstellingen vertrouwen hebben verdiend. De betrokkenheid van studenten en medewerkers zou via de medezeggenschap heus wel overeind blijven.

Alsnog helderheid

Maar hoe dan? De Raad van State wil “alsnog helderheid” over de rol van de medezeggenschap bij de kwaliteitsinvesteringen van de onderwijsinstellingen, staat in het advies.

In elk geval moet er een goede evaluatie van de kwaliteitsbekostiging komen, vindt de raad. Kijk naar de voor- en nadelen voor de kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van het onderwijs, zeggen de adviseurs, want dat helpt als je in de toekomst “alternatieve vormen van bekostiging” gaat overwegen.

Het advies is al openbaar, maar het wetsvoorstel zelf is nog niet naar de Tweede Kamer gestuurd. Het kabinet kan het wetsvoorstel nog aanpassen of de onderbouwing verbeteren.