Oud-kunstcurator Hendriekje Bosma overleden

Hendriekje Bosma (1949-2023) die jarenlang de kunstcollectie van de VU beheerde, is op 8 augustus overleden. Ze was een markante persoonlijkheid die talloze interessante kunstwerken naar de VU wist te halen.

Bosma werkte van 1986 tot 2014 aan de VU als curator en conservator. Ze had een feilloos gevoel voor welke kunstenaars relevant waren. Zo had de Iraanse videokunstenaar Shirin Neshat al op de VU geëxposeerd voordat haar kunst in een solo-expositie in het Stedelijk Museum te zien was.

Ook de beroemde fotoserie Bureaucratics van Jan Bannink haalde Bosma al naar de VU toen nog bijna niemand deze werken van hem kende. Jongere kunstenaars als Anouk Kruithof en Isabelle Wenzel exposeerden al heel vroeg in hun carrière op de VU.

Met haar vaak donkerrood geverfde haar was Bosma een opvallende verschijning. Ze kende iedereen en stond vaak bij de uitgang naar de campus te roken, waar ze steevast een praatje maakte met wie er maar langskwam en mensen aan hun toezeggingen herinnerde; een netwerker pur sang, maar beslist niet iemand die anderen naar de mond praatte.

Bosma bouwde door de jaren heen een kunstcollectie op van zo’n 1450 werken, vertelde ze in haar afscheidsinterview in 2014. Die kunstwerken waren vroeger te leen voor medewerkers die ze op hun werkkamer konden hangen, maar daar had ze al eerder mee moeten stoppen omdat er te veel werken verdwenen.

Gelinkt aan wetenschap

In een opiniestuk dat Bosma bij haar afscheid in 2014 in Ad Valvas heeft gestaan (niet digitaal), uit ze haar zorgen over haar opvolging. De manier waarop medewerkers en studenten aan de VU terloops in aanraking komen met moderne kunst, is uniek, stelt ze, en mag niet verloren gaan.

Grotere tentoonstellingen met moderne kunst zijn er de afgelopen jaren helaas niet meer geweest in de hal van het Hoofdgebouw. Wel heeft de VU de Art Science gallery in het NU gebouw waar kunstenaars exposeren die op de een of andere manier een link hebben met de wetenschap. En er hangen op verschillende plekken kunstwerken in de openbare ruimtes van de VU.

Bosma werd 74 jaar. De uitvaart was gisteren.

In een eerdere versie van dit bericht stond dat de moderne kunsttentoonstellingen op de VU waren verdwenen. Dit klopte niet, de vorm is wel veranderd. In bovenstaande tekst is dat aangepast.