17 juli 2024

Ook VU-studenten maken zich zorgen over bètafusie

Onderbouw de noodzaak van een bètafusie en betrek de studenten beter bij de discussie. Dat zeggen de facultaire studentenraden van Aard- en Levenswetenschappen en van Exacte Wetenschappen in een brief aan hun decanen en aan het bestuur van de VU en de UvA.

De FSRs uiten in de brief hun zorgen over de voorgenomen bètafusie van de VU en de UvA, waarover 2 juli een ‘voorgenomen besluit’ is genomen.

Beren op de weg

Gedegen onderzoek om de wenselijkheid van de fusie aan te tonen ontbreekt, zeggen de FSRs. Studenten worden wel betrokken, maar doordat de fusiekandidaten steeds van werkwijze veranderen, is het onduidelijk of studenten überhaupt enige invloed kunnen uitoefenen.

De FSRs zien nogal wat beren op de weg. Zo wordt er gestreefd naar minstens honderd studenten per bacheloropleiding in de nieuwe bètafaculteit. Maar dat is helemaal niet wenselijk voor studies waar veldwerk en excursies belangrijke onderdelen van de studie zijn, zeggen de studenten. Die worden daardoor onuitvoerbaar.

Diversiteit in gevaar

Tevens vrezen de studenten de gevolgen van het samenvoegen van opleidingen die elk apart al groot zijn, zoals Biomedische wetenschappen.

Daarnaast worden ook opleidingen die alleen maar op elkaar líjken, samengevoegd in de nieuwe bètafaculteit. Daardoor komt de diversiteit in gevaar, menen de FSRs. Ook vragen ze zich af hoe, temidden van al die grootschaligheid, de mogelijkheid tot persoonlijk contact tussen studenten en docenten op peil blijft.

Administratiesystemen geharmoniseerd

De studenten hameren er verder op dat de administratiesystemen van de VU en de Uva worden geharmoniseerd vóór de uiteindelijke fusie. ‘Als dat fout gaat, zullen de studenten als eersten de nadelige gevolgen hiervan ondervinden’, aldus de FSRs.

Ook zijn ze bang voor chaos, als er te lang onduidelijkheid is over de locatie waar de studenten hun opleiding afronden (Science Park of VU-campus?).

Heen en weer reizen

‘Op het moment dat studenten heen en weer moeten reizen, zal de binding tussen studenten onderling, de studieverenigingen en de universiteit verminderen”, aldus de FSRs. ‘Met name de binding met studieverenigingen wordt erg hoog gewaardeerd door de huidige studenten en zorgt voor betrokkenheid bij de universiteit.’

Bovendien vrezen de studenten dat ze aandacht tekort komen als hun docenten worden gedwongen tussen de beide locaties te pendelen.