20 mei 2024

Ontslagbedreigde celbiologen boos op collega’s

Weinig solidair vinden de ontslagbedreigde medewerkers van moleculaire celbiologie hun collega’s van andere afdelingen die een brief  hebben geschreven aan het college van bestuur om de geplande reorganisatie van de Faculteit Aard- en Levenswetenschappen wel door te laten gaan. In wederom een brief schrijven de celbiologen op hun beurt dat zij in het verleden ook hebben opgedraaid voor de tekorten van andere afdelingen, die bij deze reorganisatie nu wel heel gemakkelijk wegkomen.

De medewerkers stellen bovendien dat hun afdeling moleculaire celbiologie geen tekort heeft, terwijl de afdeling wel moet reorganiseren. Dit blijkt overigens ook uit het rapport van organisatieadviesbureau Berenschot die als onafhankelijke partij nog eens naar het  reorganisatieplan heeft gekeken (maar  de prognose in dat rapport voor de toekomst van moleculaire celbiologie is wel negatief).  Andere afdelingen die wel een tekort hebben of hadden, ontkomen juist aan de reorganisatie, stellen de briefschrijvers. Er worden geen afdelingen met name genoemd, maar dit gaat op voor neurowetenschappen.

Helemaal teleurgesteld zijn de celbiologen in hun directe collega’s van ecologie. Jarenlang hebben ze samen cursussen gegeven en onderzoek gedaan en nu hebben de ecologen hun lelijk laten zitten door ook de brief te ondertekenen die aandringt op de reorganisatie.

Ook Michel Groen, medewerker bij hydrologie en lid van de onderdeelcommissie, roept in een brief zijn collega’s op om meer solidair met elkaar te zijn. Komt het ooit nog goed met de verhoudingen binnen de faculteit? Dat is de vraag die zich opdringt.

Vanmiddag brengt de ondernemingsraad naar verwachting haar definitieve advies uit over het reorganisatieplan FALW. Een paar weken geleden gaf de OR al een conceptadvies dat negatief was.